Detail předmětu
Grafická a zvuková rozhraní a normy
FIT-GZNAk. rok: 2017/2018
Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem, historie grafických aplikačních rozhraní, grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT, grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, historie norem používaných v grafice a multimédiích, grafické formáty, VRML, komprese obrazů a videa, přenos grafických a multimediálních dat.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti se naučí historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámí se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučí se též možnostem a současnému stavu standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Konečně, studenti se seznámí i s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.
Studenti se zdokonalí v práci s literaturou a prohloubí své praktické dovednosti při práci s programovacím jazykem C/C++.
Prerekvizity
Nejsou žádné prerekvizity.
Doporučená nebo povinná literatura
- Wright, R.S., Lipchak, B.: OpenGL SuperBible (3rd Edition), Sams 2004, ISBN 0672326019
- Coelho, R., Hawash, M.: DirectX(R), RDX, RSX, and MMX(TM) Technology: A Jumpstart Guide to High Performance APIs, Addison-Wesley Professional 1997, ISBN 0201309440
- Wodtke, M.: Mind Over Media, McGraw-Hill, New York, USA, 1993, ISBN 0-07-067633-X
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
- Osnova přednášek:
- Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem
- Historie grafických aplikačních rozhraní
- Grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika
- Grafická knihovna OpenGL - 3D grafika, pokročilé techniky
- Grafická knihovna OpenGL - pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT
- Grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika
- Grafická knihovna DirectX - 3D grafika, pokročilé techniky
- Grafická knihovna DirectX - pokročilé techniky
- Historie norem používaných v grafice a multimédiích
- Grafické formáty
- VRML - Virtual Reality Modeling Language
- Komprese obrazů a videa
- Přenos grafických a multimediálních dat
Cíl
Naučit se historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámit se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučit se stavu a možnostem standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Seznámit se s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
- půlsemestrální test - 9 bodů
- projekt - 40 bodů
- závěrečná zkouška - 51 bodů, min zisk 20 bodů
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-MGR-2 magisterský navazující
obor MBS , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MBI , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MIS , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MIN , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MMI , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MMM , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MGM , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MPV , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MSK , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem
- Historie grafických aplikačních rozhraní
- Grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika
- Grafická knihovna OpenGL - 3D grafika, pokročilé techniky
- Grafická knihovna OpenGL - pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT
- Grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika
- Grafická knihovna DirectX - 3D grafika, pokročilé techniky
- Grafická knihovna DirectX - pokročilé techniky
- Historie norem používaných v grafice a multimédiích
- Grafické formáty
- VRML - Virtual Reality Modeling Language
- Komprese obrazů a videa
- Přenos grafických a multimediálních dat