Detail předmětu

Healthcare

FEKT-NZDPAk. rok: 2017/2018

Seznámení s vybraným okruhem nemocí, jejich diagnostikou, terapií a možnostmi užití zdravotnické techniky. Poznání odlišnosti biologického systému od logiky technických předmětů vyrobených člověkem. Otázky mezilidských vztahů, jejich změny nemocí, věkem a prostředím. Spojující faktory v práci zdravotnického personálu a technických pracovníků v nemocnici. Stáže na různých odděleních fakultní nemocnice.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Výuka směřuje k poznání zdravotnického prostředí, problematiky zdraví a nemoci. Jde o získání základní informace nezbytné pro klinického inženýra vstupujícího do zdravotního prostředí. Základy komunikace, kooperace, interdisciplinární péče. Seznámení s principy diagnostiky a terapie invazivní a neinvazivní.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni bakalářského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování zahrnují přednášky, laboratoře a exkurze. Předmět využívá e-learning (Moodle). Student odevzdává protokoly z laboratorních cvičení.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Uvedení techniků do lékařského prostředí a jejich seznámení se specifickými problémy provozu zdravotnického zařízení. Pohled na technické problémy provozu z hlediska zdravotnického personálu. Seznámení s podmínkami týmové práce za podmínek spolupráce odborníků z různých profesí. Získání základních znalostí z praktického provozu nemocnice.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Holčík, J., Žáček, A., Koupilová, I.: Sociální lékařství. Skriptum MU v Brně, 1998. (CS)
Munzarová, M.: Úvod do etiky a bioetiky. Skriptum MU v Brně, 1995. (CS)
ASKIN, E. a E. MOORE. The Health Care Handbook, ACADEMIC PUBLISHING SERVICES, 2012

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-MN magisterský navazující

    obor MN-BEI , 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod do problematiky oboru, seznámení se zdravotními systémy v čase, odlišnosti geografické, ekonomické, kulturní. Zdravotnictví a jiné odbornosti. Systém zdravotní péče v ČR. Členění zdravotnických odborností. Systém vzdělávání ve zdravotnictví.
Právní normy a otázky ve vztahu ke zdravotní péči. Informovanost pacienta.
Zdraví a choroba; definice. Chorobné stavy. Písemný test.
První pomoc; zdravotnická a technická.
Psychosomatické a civilizační choroby.
Hygiena, infekční choroby a epidemiologie. Sociální aspekty ve zdravotnictví. Písemný test.
Interní obory.
chirurgické obory.
Invazivní a neinvazivní diagnostické postupy. Písemný test.
Invazivní a neinvazivní terapeutické postupy.
Alternativní a netradiční medicina. Léčitelé.
Podmínky výzkumu a vědecké činnosti ve zdravotnictví. Diskuse k experimentu, euthanasii a k etickým otázkám ve zdravotnictví. Písemný test.
Volná přednáška v rámci oboru. Konzultace, zápočty.

Laboratorní cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka na chirurgickém pracovišti.
Výuka na pracovišti očního lékařství.
Výuka na oddělení radioterapie.
Výuka v rámci lékařského komplementu a operačních sálů.
Nácvik první pomoci a resuscitace.
Výuka na pracovišti stomatochirurgie.