Detail předmětu

Základy počítačové grafiky

FEKT-BIZGAk. rok: 2017/2018

Přehled základních principů počítačové grafiky (vektorová, rastrová) a jejich důsledků pro tvorbu reálných grafických aplikace. Specifikace základních operací rovinné (2D) a prostorové (3D) počítačové grafiky. Specifikace principů a použití hlavních grafických rozhraní, Win32 API a OpenGL. 2D metody a algoritmy pro: rasterizaci úseček, kružnic a křivek (Bezier, B-spline, NURBS), ořezávání čárových objektů, vyplňování vektorových i rastrových uzavřených oblastí. 3D metody a algoritmy pro: transformaci objektů, řešení viditelnosti, osvětlení, stínování, texturování. Metody fotorealistického zobrazení 3D scén. Metody geometrické reprezentace 3D objektů. Zpracování obrazu jako vícerozměrného signálu, antialiasing.<br>

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Vědomosti a dovednosti orientované na předmět:<ul><li>Studenti porozumí základním principům rovinné (2D) a prostorové (3D) počítačové grafiky.</li><li>Porozumí základním principům a použití hlavních grafických rozhraní, Win32 API a OpenGL.</li><li>Seznámí se s 2D algoritmy pro rasterizaci a ořezávání objektů a vyplňování oblastí.</li><li>Seznámí se s 3D algoritmy pro transformaci objektů, řešení viditelnosti, osvětlení, stínování a texturování.</li><li>Seznámí se s metodami pro fotorealistické zobrazení 3D scén.</li><li>Seznámí se s metodami geometrické reprezentace 3D objektů</li><li>Naučí se principům zpracování obrazů jako vícerozměrného signálu a antialiasingu.</li><li>Naučí se vytvářet grafické aplikace pro zobrazení rastrových i vektorových dat.</li></ul>

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

- Projekt - 18 bodů.
- Plnění úkolů na cvičeních, 6 x 3 bodů - 18 bodů.
- Půlsemestrální písemka - 12 bodů.
- Závěrečná písemná zkouška - 52 bodů.
- Minimum pro závěrečnou písemku je 20 bodů.
- Hranice pro úspěšné absolvování předmětu podle pravidel ECTS - 50 bodů.

Osnovy výuky

1. Úvod do současné počítačové grafiky, základní principy zobrazování (rastrový / vektorový). Barevný obraz a barevné modely. Redukce barevneho prostoru, monochromatický obraz.
2. Generování základních objektů v rastru. Vyplňování uzavřených oblastí.
3. Ořezání ve 2D.
4. Transformace ve 2D a 3D.
5. Křivky v počítačové grafice.
6. Reprezentace 3D objektů.
7. Řešení viditelnosti 3D objektů.
8. Lokální osvětlovací modely a spojité stínování ploch. Raytracing a radiosita.
9. Textury a texturování, fraktály.
10. Obraz jako vícerozměrný signál, antialiasing.
11. Základní principy grafických API.
12. Základy OpenGL I.
13. Základy OpenGL II.

Učební cíle

Základní charakteristika podle ECTS:

Získat přehled v oblasti základních principů rovinné (2D) a prostorové (3D) počítačové grafiky. Seznámit se základními algoritmy a metodami tvorby grafického zobrazení vektorových objektů ve 2D a 3D scénách, především: rasterizace 2D objektů; ořezávání a vyplňování 2D oblastí; transformace objektů; řešení viditelnost, osvětlení, stínování a texturování 3D objektů. Seznámit s principem a použitím hlavních grafických rozhraní, Win32 API a OpenGL. Naučit se je implementovat a používat v reálných grafických aplikacích.<br>

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Materiály k přednáškám "Základy počítačové grafiky"

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-B bakalářský

    obor B-AMT , 3. ročník, letní semestr, volitelný oborový

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1. ročník, letní semestr, volitelný oborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

<ol><li>Úvod do současné počítačové grafiky, základní principy zobrazování (rastrový/vektorový). Barevný obraz a barevné modely. Redukce barevneho prostoru, monochromatický obraz.</li><li>Generování základních objektů v rastru. Vyplňování uzavřených oblastí. </li><li>Ořezání ve 2D.</li><li>Transformace ve 2D a 3D.</li><li>Křivky v počítačové grafice.</li><li>Reprezentace 3D objektů.</li><li>Řešení viditelnosti 3D objektů.</li><li>Lokální osvětlovací modely a spojité stínování ploch. Raytracing a radiosita.</li><li>Textury a texturování, fraktály.</li><li>Obraz jako vícerozměrný signál, antialiasing.</li><li>Základní principy grafických API.</li><li>Základy OpenGL I.</li><li>Základy OpenGL II.</li></ol>

Cvičení na počítači

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod do cvičení (prostředí GLUT, nástroje, kompilace).
Grafické formáty, redukce barevného prostoru obrazu.
Generování základních objektů v rastru.
Zobrazování 2D spline křivek.
Vyplňování uzavřených objektů ve 2D.
3D transformace.
Základy OpenGL.

Ostatní aktivity

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Samostatné domácí práce.