Detail předmětu

Předmět v anglickém jazyce 2

FP-Rpaj2PAk. rok: 2017/2018

Pojetí konkurence v současném prostředí. Koncepce konkurenceschopnosti vycházející ze strategického řízení. Strukturální a funkční konkurenční výhody. Úspěchuschopnost, manažerský model konkurenceschopnosti a hodnocení konkurenčních strategií alternativními způsoby. Hodnocení současného podnikatelského prostředí. Vybrané aspekty globalizace. Mezinárodní management a strategie. Internacionalizace firmy a strategie internacionalizace. Mezinárodní Joint Venture a aliance.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí s možnými přístupy k definování konkurence, konkurenční výhody a konkurenceschopnosti. Seznámí se se základními pojetími konkurenceschopnosti vycházejícími z různých modelů strategického řízení. Budou umět vymezit některé netradiční teoretické postupy při hodnocení konkurenceschopnosti firmy a naučí se jak je uplatňovat v praxi. Budou obeznámeni s vybranými aspekty rozvoje konkurenceschopnosti v současném podnikatelském prostředí a v procesu internacionalizace, s důrazem na činnost managementu firmy. Budou umět definovat internacionalizační proces a strategie, které lze v tomto procesu používat. Osvojí si znalost teorií internacionalizace firmy. Seznámí se se specifiky mezinárodního managementu a marketingu.

Prerekvizity

Předmět předpokládá znalost základních prvků managementu a postupů v nich uplatňovaných. Studenti musí rovněž znát základní marketingové pojmy a postupy uplatňované při řízení firmy.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky mají charakter konzultací vybraných témat, řešení a konzultace problémů.

Způsob a kritéria hodnocení

Při hodnocení je důraz kladený na komplexní hodnocení. Zkouška probíhá formou obhajoby a diskuze zadaného týmového projektu. Projekt se řeší v týmech (3-8 členů) a je zaměřena na oblast návrhu rozvoje existující případně nové značky. Vlastní řešení projektu je možné propojit s projektem do předmětu Strategický management. Detailní specifikace typů projektu viz e-learning. Složení týmů a zadání projektu je třeba odevzdat elektronicky nejpozději do konce 6. týdne semestru přednášejícímu. Před odevzdáním zadání je povinná minimálně jedna konzultace zadání a zadání musí být přednášejícím schváleno.
Termíny obhajob budou v průběhu zkouškového. Délka jedné obhajoby je 60 - 90 minut. Obhajoba probíhá formou týmové diskuze, tým dostane zpětnou vazbu k projektu. Obhajoby se musí účastnit celý tým. Chybějící členové musí obhajobu absolvovat v náhradním termínu. Studenti musí prokázat jak znalost projektu a řešeného problému, tak znalost odpovídající teorie, tj. při obhajobě budou položeny i otázky týkající se teorie, která je v projektu uplatněna. Písemné zpracování projektu je třeba odevzdat nejpozději týden před termínem obhajoby mailem přednášejícímu. Pro odevzdání je preferován formát pdf. Pro název souboru použijte příjmení vedoucího člena týmu.
Tým je hodnocen jako celek a pro individuální úpravu hodnocení jsou zohledněny odpovědi členů týmu na položené otázky. Součástí hodnocení může být i vzájemné hodnocení členů týmu, které může snížit bodové hodnocení členů týmu, kteří neodvedli odpovídající výkon – hodnotící tabulka bude v e-learningu.
Výsledná klasifikace odpovídá ECTS.

Osnovy výuky

1. Konkurence
2. Konkurenceschopnost firmy v pojetí I/O modelu strategického managementu
3. Konkurenceschopnost firmy v pojetí RBV modelu strategického managementu
4. Funkční a strukturální konkurenční výhody
5. Manažerský model konkurenceschopnosti a koncepce úspěchuschopnosti
6. Hodnocení konkureční strategií s využitím koncepce úspěchuschopnosti
7. Manažerské aspekty rozvoje konkurenceschopnosti
8. Hodnocení konkurenčního prostředí
9. Problémy globalizace
10. Mezinárodní management
11. Internacionální strategie
12. Internacionalizace firmy a strategie zapojení do internacionalizačních procesů
13. Mezinárodní Joint Venture a aliance

Učební cíle

Primárním cílem předmětu je vymezit pojetí konkurenceschopnosti v kontextu současného podnikatelského prostředí s důrazem na internacionalizační aktivity firem. Obsah předmětu je proto založen na integraci teoretických a praktických znalostí týkajících se rozvoje konkurenceschopnosti firem a jejich internacionalizace.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je kontrolovaná formou prezence. Podmínkou absolvování předmětu je alespoň 50% účast na přednáškách. V případě závažných důvodů (zdravotní, studijní pobyt v zahraničí apod.) lze neúčast po dohodě s garantem nahradit zpracováním písemného projektu dle pokynů garanta.

Základní literatura

HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
GRIFFIN, R.W. - PUSTAY, M.W. International Business - A Managerial Perspective. 3rd ed. Prentice Hall, 2002. 652 p. ISBN 0-13-042576-1 (EN)
BEAMISH, P.W. - MORRISON, A. - ROSENZWEIG, P.M. International Management - Text and Cases. 3rd ed. Irwin, 1997. 604 p. ISBN 0-07-114900-7 (EN)
RUGMAN, A.M. - HODGETS, R.M. International Business. 3rd ed. Prentice Hall, 2003. 628 p. ISBN 0-273-67374-2 (EN)

Doporučená literatura

COLLIS, D.J. - MONTGOMERY, C.A. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 1st ed. McGraw-Hill, 1997. 764 p. ISBN 0-256-17894-1 (EN)
VODÁČEK, L. - VODÁČKOVÁ, O. Strategické aliance se zahraničními partnery. 1. vyd. Praha: Management Press, 2002.137 s. ISBN 80-7261-058-9 (CS)
VODÁČEK, L. - VODÁČKOVÁ, O. Malé a střední podniky: konkurence a strategické aliance v Evropské unii. 1. vyd. Praha: Management Press, 2004.192 s. ISBN 80-7261-099-6 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP , 2. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

10 hod., povinná

Vyučující / Lektor