Detail předmětu
Zdravotní péče
FEKT-MZDPAk. rok: 2017/2018
Seznámení s vybraným okruhem nemocí, jejich diagnostikou, terapií a možnostmi užití zdravotnické techniky. Poznání odlišnosti biologického systému od logiky technických předmětů vyrobených člověkem. Otázky mezilidských vztahů, jejich změny nemocí, věkem a prostředím. Spojující faktory v práci zdravotnického personálu a technických pracovníků v nemocnici. Stáže na různých odděleních fakultní nemocnice.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Absolvent předmětu:
- je schopen definovat základní pojmy z oblasti zdravotní péče
- umí diskutovat na téma právní normy ve vztahu ke zdravotní péči
- umí vysvětlit rozdíl mezi přirozeným a umělým systémem
- je schopen diskutovat na téma soužití zdravotnického a technického personálu v nemocnici
- umí vysvětlit rozdíl mezi zdravotnickou a technickou první pomocí
- je schopen diskutovat na téma hygiena a její vztah k infekčním chorobám
- je schopen popsat invazivní a neinvazivní diagnostické a terapeutické postupy
Prerekvizity
Jsou požadovány znalosti biologie člověka na úrovni středoškolského studia. Student by měl umět stručně popsat činnost základních systémů lidského organismu.
Doporučená nebo povinná literatura
HOLČÍK, J., A. ŽÁČEK a I. KOUPILOVÁ. Sociální lékařství. Brno: MU Brno, 1998. ISBN 80-210-0254-9. (CS)
MUNZAROVÁ, Marta. Úvod do etiky a bioetiky. Brno: MU Brno, 1995. ISBN 80-210-3018-6. (CS)
ASKIN, E. a E. MOORE. The Health Care Handbook, ACADEMIC PUBLISHING SERVICES, 2012
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování zahrnují přednášky, laboratoře a exkurze. Předmět využívá e-learning (Moodle). Student odevzdává protokoly z laboratorních cvičení.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
Přednášky:
1. Úvod do problematiky oboru, seznámení se zdravotními systémy v čase, odlišnosti geografické, ekonomické, kulturní. Zdravotnictví a jiné odbornosti. Systém zdravotní péče v ČR. Členění zdravotnických odborností. Systém vzdělávání ve zdravotnictví.
2. Právní normy a otázky ve vztahu ke zdravotní péči. Informovanost pacienta.
3. Zdraví a choroba; definice. Chorobné stavy. Písemný test.
4. První pomoc; zdravotnická a technická.
5. Psychosomatické a civilizační choroby.
6. Hygiena, infekční choroby a epidemiologie. Sociální aspekty ve zdravotnictví. Písemný test.
7. Interní obory.
8. chirurgické obory.
9. Invazivní a neinvazivní diagnostické postupy. Písemný test.
10. Invazivní a neinvazivní terapeutické postupy.
11. Alternativní a netradiční medicina. Léčitelé.
12. Podmínky výzkumu a vědecké činnosti ve zdravotnictví. Diskuse k experimentu, euthanasii a k etickým otázkám ve zdravotnictví. Písemný test.
13. Volná přednáška v rámci oboru. Konzultace, zápočty.
Laboratorní cvičení:
1. Výuka na chirurgickém pracovišti.
2. Výuka na pracovišti očního lékařství.
3. Výuka na oddělení radioterapie.
4. Výuka v rámci lékařského komplementu a operačních sálů.
5. Nácvik první pomoci a resuscitace.
6. Výuka na pracovišti stomatochirurgie.
Cíl
Uvedení studentů primárně technického zaměření do lékařského prostředí a jejich seznámení se specifickými problémy provozu zdravotnického zařízení. Pohled na technické problémy provozu z hlediska zdravotnického personálu. Seznámení s podmínkami týmové práce za podmínek spolupráce odborníků z různých profesí. Získání základních znalostí z praktického provozu nemocnice.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Laboratorní cvičení jsou povinná, řádně omluvené zameškané cvičení lze po domluvě s vyučujícím nahradit v jiném termínu.