Detail předmětu

Radionavigace II

FSI-ERNAk. rok: 2016/2017

Předmět představuje druhou část tématiky JAA/EASA FCL-1, 062 (Radionavigace II). Obsahem jsou: Sekundární přehledový radar (SSR). Zařízení pro měření vzdáleností (DME). Princip a realizace prostorové navigace (RNAV; RNP; PBN). Automatické navigační systémy (FMS). Elektronické indikátory horizontální situace (EFIS; EHSI). Družicová navigační zařízení (GNSS). Případně: Systémy daleké navigace (LORAN-C, DECCA, OMEGA); ADS/ADS-B.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Znalosti funkce a použití jednotlivých druhů rádiových navigačních zařízení a způsobů indikace jejich výstupních informací na palubě.
Znalosti obsahů relevantních částí dokumentů JAR a JEPPESEN.

Prerekvizity

Předpokládá se znalost středoškolské fyziky a matematiky.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro udělení zápočtu:
- alespoň 80% účasti na cvičeních,
- dosažení alespoň 50% správných odpovědí v písemném testu.
Kontroly výsledků výuky:
- průběžná kontrola znalostí jednotlivců při cvičeních a seminářích během semestru.
Klasifikace se řídí pravidly ETCS.

Učební cíle

Seznámit se s účelem, použitím, principy činnosti a hlavními částmi používaných a perspektivních radionavigačních zařízení.
Pochopit možnosti jejich využití během vzletu, letu po trati a při přibližování na přistání.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka je téměř výhradně audiovizuální a vyžaduje přítomnost na přednáškách a cvičení. Zameškané hodiny je ve velmi omezeném rozsahu možno nahradit konsultacemi s vyučujícím nebo řízeným samostudiem pod vedením vyučujícího.

Základní literatura

CAE Radionavigation, Oxford Aviation Academy, Oxford 2020. (EN)
Vosecký, S.: Radionavigace, učební texty pro teoretickou přípravu dopravních pilotů dle předpisu JAR-FCL-1, CERM s.r.o., Brno, 2011. (CS)
JAA ATPL, 062 Radionavigation, Theoretical Knowledge Manual, Oxford, 2006. (EN)
Aviationexam.com, JAA/EASA-FCL, 062 Radio Navigation, Edition 2013. (EN)
KULČÁK a kol.: Učebnice pilota vrtulníku II, ISBN 978-80-7204-638-6, CERM s.r.o., Brno, 2009. (CS)

Doporučená literatura

GROVES, P.D.: Principles of GNSS, Inertial, And Multisensor Integrated Navigation Systems, ISBN - 13:978 - 1 - 58053 - 255 - 6, USA, BOSTON/LONDON ARTECH HOUSE 2008. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3S-P bakalářský

    obor B-PRP , 3. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod - opakování obsahu první části (Radionavigace I/DRN), navázání na další témata.
2. SSR - princip činnosti, módy, kódy, druhy SSR, SSRmS.
3. DME (účel, použití, vlastnosti, spolupráce s TACAN, režimy činnosti).
4. RNAV - systém prostorové navigace (ve světě; v Evropě).
5. EFIS (struktura zařízení, CDU, symbolika, zobrazení navigační situace).
6. GNSS (GPS, GLONASS, Galileo - účel, použití, možnosti v letecké navigaci).
7. GPS - princip činnosti, služby.
8. GPS - modernizace, porovnání s GLONASS a Galileo.
9. WAAS - princip činnosti, způsob realizace v Evropě (EGNOS).
10.LAAS - princip činnosti, možnosti realizace.
11.Systémy daleké navigace - LORAN-C, DECCA.
12.ADS/ADS-B; přehled druhů otázek testu ATPL(A).
13.Rezerva - příprava zápočtu.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Opakování a navázání na další témata - typické příklady.
2. DME - využití v letecké navigaci, spolupráce s TACAN, systémy DME/DME.
3. Příklady plánování trati v systému navigace RNAV.
4. EHSI - okruhy znalostí nutných k řešení otázek ÚCL.
5. Princip GNSS - GPS, GLONASS, Galileo.
6. Princip WAAS.
7. Princip LAAS.
8. Funkce systémů a struktura signálů LORAN-C.
9. Funkce systémů a struktura signálů DECCA, OMEGA.
10. Druhy a typy otázek, předpokládaných při přezkoušení na ÚCL - obecně, příklady.
11.Druhy a typy otázek, předpokládaných při přezkoušení na ÚCL - obecně, příklady.
12. Konzultace - příprava zápočtu.
13. Zápočet - test.