Detail předmětu

Obchodování a ICT trh

FP-OICTAk. rok: 2016/2017

Předmět poskytuje přehled o činnostech obchodování. Seznamuje studenty s jeho základními operacemi - nákupem a prodejem, přepravou, udržováním zásob, výzkumem a ovlivňováním trhu a poskytováním obchodních služeb. Definuje pojem obchodní kategorie a její význam pro realizaci obchodních činností.Vysvětluje základní formy obchodu a soubor podmínek, ve kterých se obchodování realizuje.Cílem předmětu je objasnit pojem obchod a činnosti spojené s obchodováním. Vysvětlit vztah těchto činností k základním funkcím podniku.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získají vědomosti týkající se obecného přehledu o obchodě a činnostech spojených s jeho realizaci. Budou schopni objasnit pojem obchod a obchodní činnosti, charakterizovat společenský a ekonomický význam obchodu, definovat pojem obchodní kategorie a jejich význam pro obchodní činností, vysvětlit soubor podmínek, ve kterých se obchodování realizuje, poukázat na požadavky obchodu na trzích ICT.

Prerekvizity

Předpokládají se znalosti základních makroekonomických a mikroekonomických vztahů, funkcí podniku a jeho ekonomika a znalost obchodně-právních vztahů podniku.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Při hodnocení předmětu je důraz kladený na systematickou, průběžnou práci studentů. Výsledné hodnocení je klasifikováno dle stupnice ECTS a bude závislé nejen na výsledcích písemného prověření znalostí, ale také na aktivní kontrolované účasti studentů na přednáškách. Cílem hodnocení je prověřit znalosti, schopnosti a dovednosti studentů formou zpracování týmového semestrálního projektu. Výsledné hodnocení tvoří průměr bodů z cvičení a písemné zkoušky.
Požadavky na ukončení (procentní váha)
Návrhový list semestrálního projektu 5%
Semestrální týmový projekt 80%
Přednášky (včetně přednášek odborníků z praxe) 15%
Zkouška 100%

Osnovy výuky

Přednáška
Význam a funkce obchodu. Vymezení pojmů v oblasti obchodu. Historie obchodu.
Základní formy obchodu a soubor podmínek, ve kterých se obchod realizuje.
Požadavky obchodování na ICT trzích.
Obchodní kategorie. Prostřednici obchodní činnosti. Zprostředkovatelé obchodních činností.
Obchodování ve vztahu k základním funkcím podniku. Základní subsystémy průmyslového a obchodního podniku.
Charakteristika podnikové funkce nákupu. Objekty a formy nákupu. Řízení nákupu.
Modely nákupního procesu organizací. Klasické modely a modely nákupního procesu konce 20.století.
Marketing nákupního procesu. Výzkum nákupního trhu. Nákupní marketingový mix. Podmínky fungování nákupního marketingu v podniku.
Volba dodavatele. Vytváření dodavatelsko-odběratelských vztahů. Administrativa nákupu a skladování (obchodní faktura, objednávka, kupní smlouva, standardní klasifikace produkce, skladové karty, výdejky, dodací list).
Vývoj prodeje v moderní společnosti. Charakteristika funkce prodeje. Činnosti související s prodejem a jejich řízení.
Organizace prodeje. Varianty prodejního útvaru. Výběr, výcvik a hodnocení prodejců.
Práce prodejce-profesionála. Chování zákazníka během nákupu zboží. Základní prodejní techniky. Prodejní jednání.

Učební cíle

Cílem předmětu je objasnit pojem obchod a činnosti spojené s obchodováním. Vysvětlit vztah těchto činností k základním funkcím podniku. Nastínit soubor podmínek, ve kterých se obchod realizuje na ICT trzích.

Základní literatura

JOBBER, D., LANCASTER, G. Management prodeje. 1.vyd. Praha: Computer Press. 2001. 431s. ISBN 80-7226-533-4. (CS)
LUKOSZOVÁ, X. Nákup a jeho řízení. 1.vyd. Praha: Computer Press. 2004. 170s. ISBN 80-251-0174-6. (CS)
ČERNÝ, V. Prodejní techniky. 1.vyd. Praha: Computer Press, 2003, str. 470, ISBN 80-251-0032-4. (CS)

Doporučená literatura

TELLIS, G. J. Reklama a podpora prodeje. 1.vyd. Praha: Grada Publishing. 2000. 620s. ISBN 80-7169-997-7. (CS)
CLOW, K. E., BAACK, D. Reklama, propagace a marketingová komunikace. Brno: Computer Press. 2008. 484s. ISBN 978-80-251-1769-9. (CS)
De PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERG, J. Marketingová komunikace. 1.vyd. Praha: Grada Publishing. 2003. 581s (16s přílohy). ISBN 80-24- -0254-1. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-MIn bakalářský

    obor BAK-MIn , 3. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor