Detail předmětu

Praktická angličtina 5

FEKT-HPA5Ak. rok: 2015/2016

Předmět HPA5 je zaměřen na rozvoj odborných jazykových kompetencí v jazyce anglickém na úrovni jazykové způsobilosti C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Při výuce bude prováděna analýza odborných textů; poslech a reprodukce; procvičování jazykových funkcí usnadňujících odbornou komunikaci (zdůraznění, argumentace); posilování prezentačních dovedností; mluvní aktivity zahrnujících tvorbu reakcí různého typu, jako je např. účast v diskuzi; písemné vyjadřování zahrnující psaní elektronických dopisů se zřetelem k úrovni jejich formálnosti aj.; osvojení si odborné slovní zásoby předkládané a procvičované v profesním kontextu. Nedílnou součástí předmětu je posílení znalostí gramatických kategorií a dalších jazykových procesů užívaných k dosažení formálnosti, objektivitě a věcnosti odborného jazyka.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Mluvní projev
Zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu:
- Je schopný jasně a podrobně popsat téma ze svého oboru, rozvíjet konkrétní body a zakončit svou řeč vhodným závěrem.
- Dokáže zodpovědět následné dotazy na přednášku ze svého oboru.
- Dokáže plynule zvládnout profesní prezentaci své osoby.
- Dokáže se aktivně zúčastnit diskuze.

Poslech s porozuměním
Zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu:
- Je schopný rozumět delším promluvám a přednáškám a dokáže sledovat výměnu názorů.
- Uvědoměle používá strategie poslechu pro pochopení jádra věcí i pro zachycení specifických informací.

Písemný projev
Zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu:
- Dokáže předat informace se znalostí úrovně formálnosti textu nebo tímto způsobem umí o informace požádat.

Čtení
Zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu:
- Rozumí dlouhým odborným textům zaměřeným na elektroinženýrství a informatiku a dokáže je ústně shrnout.
- Dokáže najít informace, myšlenky a názory v odborných textech ze svého oboru.
- Rozumí návodům týkajícím se např. nového zařízení, pokud má dostatek času, aby je mohl číst opakovaně.
- Rozumí jakékoliv korespondenci, pokud může občas nahlédnout do slovníku.

Gramatická a stylistická kompetence
Zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu:
- Dokáže rozlišit různé styly písemného projevu.
- Je si vědom obtížných výrazů a slovních spojení v odborném textu.
- Je si vědom gramatických a stylistických kategorií používaných pro dosažení formálnosti a věcnosti stylu odborného jazyka.

Prerekvizity

Před elektronickou registrací předmětu HPA5 je požadováno úspěšné absolvování zkoušky Praktická angličtina 4 (kód předmětu HPA4) na UJAZ FEKT. Tato zkouška odpovídá úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Student na této úrovni:
- rozumí širokému rejstříku náročných a dlouhých textů a rozpozná implicitní významy textů.
- umí se plynule a pohotově vyjadřovat bez zjevného hledání výrazů.
- umí jazyka užívat pružně a efektivně pro společenské, akademické a profesní účely.
- umí vytvořit srozumitelné, dobře uspořádané, podrobné texty na složitá témata, čímž prokazuje ovládnutí kompozičních útvarů, spojovacích výrazů a prostředků koheze.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

U předmětu Praktická angličtina 5 (HPA5) je použita metodika výuky odborného jazyka vycházející z komunikativního přístupu, který se zaměřuje jak na zlepšení komunikativních dovedností a nárust v oblasti odborného vyjadřování, tak na rozvoj autonomního učení se jazyku a sebehodnocení v jazyce.
Pro tuto metodiku jsou důležitá následující kritéria:
- učitel zprostředkovává studentům obsah zaměřený na jejich specifické potřeby (relevance);
- snaží se o co největší autenticitu předávaného jazyka i textů;
- dosahuje zapojení studentů do výuky volbou takových aktivit, které studenti považují za smysluplné z hlediska jejich budoucího užívání jazyka (eliminace triviality).
- U výuky odborného jazyka se doporučuje tolerovat chyby do úrovně komunikativní srozumitelnosti (tolerance chyby).
Organizační formy výuky u této metodiky zahrnují jak skupinovou práci ve třídě, tak spolupráci ve dvojicích či samostatnou práci s dostupnými on-line materiály k tomuto předmětu v rámci domácí přípravy.
Aktivity používané pro vytváření komunikativních dovedností zahrnují diskusi, řešení problémů, ústní prezentaci, sebehodnocení samotnými studenty podporujícími autonomní učení.
Komunikativní typy cvičení obsahují přenos informací (např. přenos informací získaných z četby do písemného vyjádření); informační mezeru (informaci zná pouze jeden student, druhý ji musí zjistit); parafrázování vedoucí k obměňování myšlenek, formulací a vyjadřování vlastních postojů; práci s dotazníkem; cloze text.
Podpůrné didaktické prostředky aktivně podporují zvolené techniky práce. Jedná se o doplňující on-line materiály k tomuto předmětu, užití originálních nahrávek a o podporu výuky počítačem.

Způsob a kritéria hodnocení

Semestrální test a zkouška.
Semestrální test má písemnou podobu a obsahuje 3 části:
- test zaměřený na znalost akademické/odborné slovní zásoby, gramatických položek, lexikálních položek a sémantické kompetence. Test má formu výběru správné odpovědi ze čtyř možností. Při špatné odpovědi se odečítá 0,3 bodu. V žádné jiné části hodnocení předmětuHPA5 se mínusové body neodečítají.;
- tvorba správného slovního druhu z daného základu slova a jeho doplnění do textu;
- doplňování chybějících slov do technického textu.
Test je hodnocený maximálně 40 body. Student musí získat minimálně 60%, tj. 24 bodů. Semestrální test je možno opakovat pouze jednou. Doba pro práci se třemi částmi semestrálního testu je 40 minut.

Zkouška je písemná a je hodnocená maximálně 60 body. Skládá se ze dvou částí:
- práce s neznámým technickým textem bez použití slovníku (maximálně 30 bodů) a
- z poslechu s porozuměním ( maximálně 30 bodů).
Student musí získat minimálně 50% z každé části, aby mohl úspěšně složit zkoušku. Doba pro práci s neznámým technickým textem je 30 minut.

Osnovy výuky

1. Úvod do předmětu. Písemný vstupní test.
2. Ústní prezentace: klíčová slova a vazby pro úvod, hlavní část a ukončení; procvičení.
Poslech s porozuměním; gramatické kategorie – úroveň C1; práce s odbornými texty.
3. Vědecký a populárně-vědecký styl. Poslech s porozuměním; gramatické kategorie – úroveň C1; práce s odbornými texty.
4. Vědecký a populárně vědecký styl. Poslech s porozuměním; gramatické kategorie – úroveň C1; práce s odbornými texty.
5. Akademická slovní zásoba: klíčová podstatná jména, klíčová slovesa, klíčová přídavná jména, klíčová příslovce. Poslech s porozuměním; gramatické kategorie – úroveň C1; práce s odbornými texty.
6. Prezentace studentů. Poslech s porozuměním; gramatické kategorie – úroveň C1; práce s odbornými texty.
7. Jazykové funkce: zdůraznění, argumentace. Poslech s porozuměním; gramatické kategorie – úroveň C1; práce s odbornými texty.
8. Složené termíny. Poslech s porozuměním; gramatické kategorie – úroveň C1; práce s odbornými texty.
9. Abstrakt a shrnutí. Poslech s porozuměním; gramatické kategorie – úroveň C1; práce s odbornými texty.
10. Zaměstnání: doprovodný dopis při žádosti o místo. Písemná odpověď na inzerát. Profesní strukturovaný životopis. Prezentace studentů. Poslech s porozuměním. Práce s odbornými texty.
11. Pohovor v rámci konkurzního řízení. Prezentace studentů. Poslech s porozuměním; gramatické kategorie – úroveň C1; práce s odbornými texty.
12. Psaní elektronických dopisů a vzkazů. Prezentace studentů. Poslech s porozuměním. Práce s odbornými texty.
13. Semestrální test.

Učební cíle

Cíle
Rozvoj akademických jazykových dovedností a znalostí zaměřených na elektroinženýrství a informační technologie na úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Dílčí cíle:
- Porozumění specifickým technickým informacím v mluvené i psané formě.
- Schopnost komunikovat v situacích spojených s profesním zaměřením studia.
- Rozlišení různých stylů písemného projevu: formální a neformální styl, styl vědecký, styl populárně vědecký.
- Odpovídající rozšíření specifické slovní zásoby.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Předmět odpovídá úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Protože jeho obsahem není obecný jazyk, nýbrž odborný jazyk a komunikace, jiná zkouška z obecného jazyka nemůže absolvování předmětu kurzu nahrazovat.
Požaduje se aktivní 75% účast na cvičeních podle Vyhlášky vedoucího ústavu o organizaci výuky zveřejňované na stránkách Ústavu jazyků FEKT http://www.ujaz.feec.vutbr.cz/.


The course corresponds to C1 level of the Common European Framework of Reference for Languages. It is aimed at the professional language and communication. No general language exam can be recognized as an equivalent.
Active participation in seminars and a minimum of 75% attendance are required according to the regulations issued by the Head of the Department of Languages and presented on the Department website http://www.ujaz.feec.vutbr.cz/.

Základní literatura

Study Materials for Practical English 5 (HPA5) (EN)

Doporučená literatura

Urbanová, L. (2008) Stylistika anglického jazyka, Brno: Barrister & Principal. (CS)
McCarthy, M. (2009) Academic Vocabulary in Use, Cambridge: CUP (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program AJEI-H bakalářský

    obor H-AEI , 3. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení jazykové

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor