Detail předmětu

Tvorba a ochrana krajiny

FA-DU3Ak. rok: 2014/2015

Cílem předmětu je získání znalostí ekologických staveb, tvorby krajiny a zahradní architektury.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět rozvíjí schopnost doktoranda pracovat ohleduplně v krajině. Získá znalosti z teorie i praxe ochrany naší krajiny. Osvojí si znalost dosud existujících metodik k vyhodnocování krajinného rázu. Naučí se vyhodnocovat krajinný ráz a své hodnocení zdůvodnit
Výstupem je seminární práce „Zpracování hodnocení krajinného rázu ve vybraném území a sestavení průvodní zprávy s fotodokumentací.

Prerekvizity

Základní znalosti o ochraně přírody a krajiny v ČR (SR), znalost problematiky územních systémů ekologické stability krajiny, schopnost rozpoznat základní dřeviny vyskytující se v krajině (min. 54 druhů), znalost historie vývoje naší krajiny. Schopnost pracovat samostatně v terénu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zpracování hodnocení krajinného rázu ve vybraném území (mapa měřítka 1:10 000, plocha cca 10-20 km2) a sestavení průvodní zprávy s fotodokumentací. Kvalita zpracování se promítá 40% do závěrečné známky, zbytek tvoří znalosti prokázané u ústní zkoušky.

Učební cíle

Získaní znalostí z teorie i praxe ochrany naší krajiny. Předmět rozvíjí schopnost absolventa pracovat ohleduplně v krajině. Především se naučí vyhodnocovat krajinný ráz a své hodnocení zdůvodnit.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na výuce není povinná a není kontrolovaná. Nahrazuje se kontrolovaným samostudiem doporučené literatury. Vlastní mapování krajiny a hodnocení jejího krajinného rázu je bezpodmínečnou součástí výuky a nelze je nijak nahrazovat. Postup prací na mapování krajiny je kontrolován během výuky.

Základní literatura

CULEK, M. et. al. (2005): Biogeografické členění České republiky II. EkoCentrum Brno a Agentura ochrany přírody a krajiny. Brno. (CS)
KOLEKTIV (1992): Zákon ČNR o ochraně přírody a krajiny 114/92 Sb., v současně platném znění. ČNR a Parlament ČR. Praha. (CS)
KOLEKTIV (2002): Evropská úmluva o krajině. Brusel. (CS)
LŐW, J., MÍCHAL, I. (2003): Krajinný ráz. Lesnická práce, s.r.o., Písek. (CS)
LŐW, J. et al. (1999): Obecná metoda hodnocení krajinného rázu. Lőw a spol., s.r.o., Brno. (CS)
SKLENIČKA, P. (2003): Základy krajinného plánování. Naděžda Skleničková, Praha. (CS)

Doporučená literatura

MADĚRA, P., ZIMOVÁ E. [eds.]: Metodické postupy projektování lokálního ÚSES. CD ROM; multimediální učebnice. MZLU Brno a Lőw a spol. s.r.o. Brno. (CS)
VOREL, I., BUKÁČEK, R., MATĚJKA, P., CULEK, M., SKLENIČKA, P. (2004): Metodika ochrany krajinného rázu. ČVUT. Praha. (CS)
ŽÁK, L. (1947): Obytná krajina. S.V.Ú. Mánes-Svoboda, Praha. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ARCHURB doktorský

    obor URBAN , 1. ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program ARCHURB doktorský

    obor URBAN , 1. ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program ARCHURB doktorský

    obor URBAN , 1. ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program ARCHURB doktorský

    obor URBAN , 1. ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program ARCHURB doktorský

    obor URBAN , 1. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod, seznámení s problematikou předmětu, zadání úkolů.
2. Opakování - typy krajin České republiky.
3. Opakování - typy krajin Evropy.
4. Evropská úmluva o krajině.
5. Právní zakotvení ochrany krajiny ČR v zákoně 114/92 Sb. - rozbor, historie, důsledky.
6. Metodika hodnocení krajinného rázu dle Vorla (I.).
7. Metodika hodnocení krajinného rázu dle Vorla (II.).
8. Metodika hodnocení krajinného rázu dle Lőwa (I.).
9. Metodika hodnocení krajinného rázu dle Lőwa (II.).
10. Podklady pro hodnocení krajinného rázu.
11. Diskuse nad příklady zpracovaných hodnocení krajinného rázu.
12. Diskuse nad předběžnými výsledky hodnocení krajinného rázu studentů.
13. Diskuse nad definitivními výsledky prací studentů.