Detail předmětu

Hydropedologie

FAST-BS06Ak. rok: 2013/2014

Předmět BS06 Hydropedologie je zaměřen na výklad vztahů voda-půda a jejich roli v hydrologickém cyklu krajiny. Základní formou výuky jsou cvičení, ve kterých se studenti seznámí s problematikou hydrofyzikálních vlastností půdy a infiltrací vody do půdy, ale i s dostupnými pedologickými modely používanými pro odvození a predikci půdních vlastností a pro popis procesů, které probíhají v půdách. Výstupem z cvičení bude semestrální práce a test.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav vodního hospodářství krajiny (VHK)

Výsledky učení předmětu

Základní znalosti z hydropedologie: hydrofyzikální vlastnosti půdy, infiltrace, posouzení kvality zemedělské půdy, předpověď hydraulických vlastností půd pomocí pedotransferových funkcí a použití modelů v pedologii.

Prerekvizity

Základní znalosti matematiky, fyziky, hydrauliky a hydrologie

Korekvizity

základní znalosti hydrologie

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Analýzy fyzikálních vlastností půdy ve vybrané lokalitě, výuka a práce se speciálním softwarem, tvorba semestrální práce.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro úspěšné absolvování předmětu musí student splnit následují podmínky:
- prezence ve cvičeních,
- posouzení kvality zemědělské půdy ve vybrané lokalitě
- práce se specializovaným softwarem
- písemná zkouška
- tvorba semestrální práce.

Osnovy výuky

1. Hydropedologický průzkum: odběr vzorků půdy, půdní sonda, hygiena a bezpečnost práce v pedologické laboratoři
2.-3. Vsakovací schopnost půdy - vsakovací pokus v terénu, vyhodnocení pokusu
4. Rozbor zrnitosti: příprava půdních vzorků, třídění na sítech, třídění ve vodním prostředí
5. Fyzikální vlastnosti půdy: měrná hmotnost zeminy, objemová hmotnost zeminy, pórovitost půdy
6.-7. Stanovení zrnitosti - sítový rozbor, hustoměrná metoda (Casagrande), klasifikace půd
8 Stanovení vhkosti půdy
9. Hydrolimity: stanovení čísla hygroskopicity, bod vadnutí, maximální kapilární kapacita dle Nováka, absolutní vodní kapacita podle Kopeckého
10. Hydraulické charakteristiky půdy
11. Program RETC
12. Program Rosetta

Učební cíle

Základní znalosti z pedologie a základy hydropedologie
Klasifikace půd ČR, půdní bonitace a hydropedologické mapování
Fyzikální vlastnosti půdy
Hydrolimity
Hydraulické charakteristiky půdy
Program RETC a Rosetta
Infitrační schopnost půdy

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

KUTÍLEK, Miroslav: Vodohospodářská pedologie. SNTL Praha, 1978. (CS)
KUTÍLEK, Miroslav a KURÁŽ, Václav a CÍSLEROVÁ, Milena.: Hydropedologie. Nakladatelství ČVUT, 2000. ISBN 80-7157-733-2. (CS)
KAMENÍČKOVÁ, Ivana: Hydropedologie - Hydropedologické praktikum. VUT FAST v Brně, 2006. [http://www.fce.vutbr.cz/studium/materialy/ucebnice.pdf] (CS)

Doporučená literatura

Klute, A. (editor): Methods of Soil Analysis. No. 9, Part 1, Physical and Mineralogical Methods. Wisconsin, 1986. (EN)
KUTÍLEK, Miroslav, NIELSEN, D.R.: Soil Hydrology. Catena Verlang, Germany, 1994. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-P-E-SI bakalářský

    obor V , 4. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program B-P-C-SI bakalářský

    obor V , 4. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program B-K-C-SI bakalářský

    obor V , 4. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Práce v terénu - odběr neporušených půdních vzorků, měření infiltrace
2.- 3. Vyhodnocení terénního měření infiltrace pomocí výtopy a MiniDiskového infiltrometru
4. Fyzikální a mechamické vlastnosti půdy
5. Hydrolimity
6. Hydraulické charakteristiky půdy - retenční čára půdní vlhkosti, hydraulická vodivost
7. Teorie kapilárních modelů pro předpověď hydraulických vodivostí z průběhu retenčních čar půdní vlhkosti
8. Program Rosetta
9. Program RETC
10. Aplikace programu RETC a Rosetta
11. Test
12. - 13. Tvorba semestrální práce