Detail předmětu

Kultura projevu a tvorba textů

FEKT-XKPTAk. rok: 2012/2013

Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Principy vedení efektivní komunikace, normy společenské etikety, historie řečnictví, zásady hlasové hygieny, postup a realizace formální prezentace, psaní osobní korespondence, normy tvorby učebních textů.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

I. Komunikace
II. Společenská etiketa
III. Rétorika
IV. Prezentace
V. Tvorba textů

Učební cíle

Absolvování kurzu vede k osvojení základních norem společenské etikety, rozšíření rejstříku vlastních komunikačních a prezentačních dovedností v oblasti mluveného i psaného projevu, to vše se zřetelem k využití ve výchovně vzdělávací praxi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing 1993.
Pease, L.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Khelerová V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada 1995.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Hierhold, E.: Rétorika a prezentace. Praha, Grada Publishing, 2005.

Doporučená literatura

Morris, D.: Body Talk., Praha, Ivo Železný 1999.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Wieke, T.: Rétorika v praxi, Praha REBO Productions, 2005.
Praško, J., Prašková, H.: Asertiviotu proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel 1992.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha 2000.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha 1996.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar 1995.
Capponi, V., Novák, T.:Sám sobě mluvčím – Jak prezentovat sám sebe. Praha, Grada Publishing 1994.
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství 1992.
Dohalská, M. a kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme – kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont 1985.
Kohout, J.: Rétorika – Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press 1995.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ZRZT-J bakalářský

    obor J-ZRT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program BTBIO-A bakalářský

    obor A-BTB , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-B bakalářský

    obor B-AMT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-EST , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-MET , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-SEE , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-TLI , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program ZRZT-J bakalářský

    obor J-ZRT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program BTBIO-A bakalářský

    obor A-BTB , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-B bakalářský

    obor B-AMT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-EST , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-MET , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-SEE , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-TLI , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program BTBIO-F magisterský navazující

    obor F-BTB , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-BEI , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-BEI , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-EEN , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-EEN , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-EST , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-EST , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-EVM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-EVM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-KAM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-KAM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-MEL , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-MEL , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-SVE , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-SVE , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-TIT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-TIT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program BTBIO-F magisterský navazující

    obor F-BTB , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-BEI , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-BEI , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-EEN , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-EEN , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-EST , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-EST , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-EVM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-EVM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-KAM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-KAM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-MEL , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-MEL , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-SVE , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-SVE , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-TIT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-TIT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Informace a jejich sdělování
Komunikační modely
Složky komunikace
Řešení typových pedagogických situací
Model asertivních dovedností
Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
Význam hlasu a sluchu v rétorice
Osobnost řečníka
Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
Text jako složka pedagogické komunikace
Teoretické problémy srozumitelného textu
Strategie utváření srozumitelného textu

Cvičení odborného základu

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Posuzování vlastností textu podle jednotlivých kritérií srozumitelnosti
Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.