Detail předmětu

Kresba geometrických objektů

FSI-YKGAk. rok: 2011/2012

Předmět navazuje na předmět "Základy kresby", vede studenty, na základě jejich talentu, k rozšiřování teoretických a praktických, technicko-řemeslných znalostí, nutných ke zvládnutí kresby. Je zaměřen na kresbu zátiší, složeného ze základních geometrických objektů, s jednotným povrchem, v perspektivním pohledu, dle modelu.
Kurs je průpravou k ateliérovým předmětům průmyslového designu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět umožňuje studentům rozvíjet základní znalosti techniky kresby. Soustavné cvičení kresby dle modelu je východiskem pro jeho technicko-řemeslné zvládnutí a nabytí důležitých návyků pro kresbu objektů dle modelu.

Prerekvizity

Předpokládají se elementární znalosti perspektivy (perspektiva průčelní a nárožní, nadhled, podhled) a zkušenosti s kresbou základních geometrických těles, v perspektivním pohledu dle modelu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičeních, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh (kreseb). Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Úkolem předmětu je prohlubovat znalost kresby, jakožto základního způsobu vizuálního záznamu. Praktická cvičení akcentují budování objemu v ploše, s důrazem na proporce těles. Cílem je rozvoj tvůrčího potenciálu studentů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve cvičeních je povinná, kontrola účasti ve výuce probíhá v každé hodině. Zameškaná výuka je buď nahrazena po domluvě s pedagogem nebo je řešena formou náhradního úkolu. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být udělen zápočet.

Doporučená literatura

Teissig, K.: Techniky kresby, Artia, Praha, 1986

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Základy perspektivy, umístění kresby ve formátu, velikost, proporce, kompozice;
2. Obrysová kresba zátiší 1, složeného ze základních geometrických těles, dle modelu, zásady
pro její stavbu;
3. Obrysová kresba zátiší 2, složeného ze základních geometrických těles, dle modelu;
4. Obrysová kresba zátiší 3, složeného ze základních geometrických těles, dle modelu;
5. Světlo a stín /vlastní a vržený/, kresba zátiší 4, složeného ze základních geometrických
těles s jednotným povrchem, dle modelu;
6. Kresba zátiší 5, složeného ze základních geometrických těles s jednotným povrchem, dle
modelu;
7. Kresba zátiší 6, složeného ze základních geometrických těles s jednotným povrchem, dle
modelu;
8. Kresba zátiší 7, složeného ze základních geometrických těles s jednotným povrchem, dle
modelu;
9. Kresba zátiší 8, složeného ze základních geometrických těles s jednotným povrchem, dle
modelu;
10. Kresba zátiší 9, složeného ze základních geometrických těles s jednotným povrchem, dle
modelu;
11. Kresba zátiší 10, složeného ze základních geometrických těles s jednotným povrchem, dle
modelu;
12. Kresba zátiší 11, složeného ze základních geometrických těles s jednotným povrchem, dle
modelu;
13. Kresba zátiší 12, složeného ze základních geometrických těles s jednotným povrchem, dle
modelu, hodnocení semestru /klady a zápory jednotlivých prací/.