Detail předmětu

Strategický management

FP-IsmanPAk. rok: 2011/2012

Strategické řízení firmy v tržním - konkurenčním prostředí lze označit za životně důležitý aspekt potenciálního úspěchu firmy. Rozhodnutí o strategii firmy, má-li zvolená strategie přivést firmu k požadovanému cíly, musí vycházet z důkladné strategické analýzy. Teprve na jejím základě lze generovat možná řešení, vybrat a implementovat optimální variantu. V rámci procesu strategické řízení pak management firmy hodnotí faktory jako jsou disponibilní zdroje, poslání a cíle a externí a interní prostředí firmy. Takto pojímaná a vytvořená strategie, se může stát solidním základem konkurenceschopnosti firmy.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou seznámeni s procesem strategického řízení ve firmě a principy strategického myšlení. Budou seznámeni s analytickými postupy pro strategickou analýzu interních i externích faktorů. Naučí se postupu pro formulaci strategií založeném na hierarchické struktuře strategií - corporate, business, funkční. a horizontální strategie. Naučí se jak postupovat při výběru, realizaci a hodnocení strategie.

Prerekvizity

Studenti musí mít základní znalosti postupů v oblasti plánování, organizování, stimulace a kontroly. Je třeba aby se orientovali v základních funkcích podniku. Vyžaduje se znalost běžných marketingových metod.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro absolvování předmětu je rozhodující splnění dvou podmínek - řešení případové studie a úspěšné absolvování závěrečného testu. Bodování jednotlivých částí je následující:
• Případová studie je hodnocena maximálně 40 body dle úrovně zpracování.
• Závěrečný test bude mít 20 otázek s volitelnými odpověďmi a až e a dvě otevřené otázky. U otázek s volitelnými odpověďmi bude pouze jedna odpověď správná. Správná odpověď je hodnocena 2 body, špatná odpověď -1 bodem a žádná odpověď 0 body. Otevřené otázky jsou hodnoceny každá maximálně 10 body. Maximální počet bodů z testu je 60.
Celkový maximální počet bodů, při 100% splnění obou podmínek je 100. Výsledná klasifikace se odvíjí od počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Pro absolvování předmětu je třeba získat minimálně 50 bodů. Při nedostatečném počtu bodů, případně při potřeba získat lepší hodnocení mají studenti možnost využít ústní zkoušky.

Při zpracování případové studie studenti řeší v týmech jednu ze tří variant případové studie. Složení týmů a zvolenou případovou studii je třeba zaslat elektronicky nejpozději do konce 5. týdne semestru. Jednotlivá zaměření studií jsou postupně řešena na cvičeních dle časového harmonogramu. Studie řeší strategické aspekty chování konkrétních firem v daných odvětvích, případně se zaměřuj na zpracování strategické analýzy firmy a návrhu formulace strategie a její realizace firmy. Studie je prezentována a obhajována na cvičení určeném časovým harmonogramem. Studenti odevzdají písemné zpracování studie spolu s podklady pro jeho prezentaci, ve formě x.doc, x.ppt případně x.pdf. Tyto podklady je třeba odevzdat nejpozději do termínu určeného cvičícím. Pozdní odevzdání je penalizováno stržením 10 bodů z celkového hodnocení. Zpracování, odevzdání a prezentování případové studie je současně podmínkou pro udělení zápočtu.

Osnovy výuky

1.Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy,
2.Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, tři úrovně strategie,SBU
3.Chování firem v rozdílných tržních rozdílných tžních strukturách.
4.Členění okolí firmy. Analýza obecného okolí a oborového okolí firmy.
5.Analýza interních faktorů firmy.
6.Tvorba strategií. Konkurenceschopnost firmy.
7.Porterovy generické strategie, tržní generické strategie
8.Diverzifikace, podstata akvizice, fůzí, joint-venture a franchasing, internacionalizace firmy
9.Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru
10.Implementace a hodnocení strategie. Vývoj strategického řízení

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studenty s procesem strategického řízení firem v tržním a konkurenčním prostředí. Důraz je kladen na vysvětlení principu analytických metod a možností jejich aplikace a tvorbu strategie a její realizace.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních je kontrolovaná. Povinná je účast na prezentačním cvičení. Účast na přednáškách je doporučená.

Základní literatura

COLLIS, D.J. and C.A. MONTGOMERY. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 2nd ed. McGraw-Hill, 2004. 204 p. ISBN 978-0072312867. (základní literatura) (EN)
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
PORTER, MICHAEL E. Competitive Strategy. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 396 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SI magisterský navazující

    obor MGR-IM , 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy,
2.Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, tři úrovně strategie,SBU
3.Chování firem v rozdílných tržních rozdílných tžních strukturách.
4.Členění okolí firmy. Analýza obecného okolí a oborového okolí firmy.
5.Analýza interních faktorů firmy.
6.Tvorba strategií. Konkurenceschopnost firmy.
7.Porterovy generické strategie, tržní generické strategie
8.Diverzifikace, podstata akvizice, fůzí, joint-venture a franchasing, internacionalizace firmy
9.Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru
10.Implementace a hodnocení strategie. Vývoj strategického řízení

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu strategie řízení. Zadání semestrálního projektu
2. Český průmysl, strategický management českých firem, chování firem v českém prostředí - diskuse. Zadání případové studie
3. Prezentace a řešení případové studie, diskuse
4. Opakování látky z přednášky a zadání případové studie
5. Prezentace a řešení případové studie, diskuse
6. Opakování látky z předchozí přednášky a zadání případové studie
7. Prezentace a řešení případové studie, diskuse
8. Prezentace a odevzdání semestrálního projektu
9. Prezentace a odevzdání semestrálního projektu
10. Zápočet