Detail předmětu

Řízení jakosti

FP-IrjPAk. rok: 2011/2012

Předmět je zaměřen na řízení jakosti v oblasti průmyslových podniků i podniků poskytujících služby se zaměřením na kvalitu informačních systémů. Výklad směřuje k pochopení problémů a způsobů jejich řešení při řízení jakosti v oblasti využívání informačních technologií.
Po absolvování předmětu bude student schopen prezentovat teoretické základy moderní přístupy k řízení jakosti v oblasti informačních systémů, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.

Prerekvizity

Základy organizace a manažerských funkcí podniku, pochopení důležitosti zákazníka v tržním hospodářství,

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Požadavky ke zkoušce: znalost probrané látky a její praktické aplikace.
Forma zkoušky kombinovaná – písemný test a v případě potřeby ústní dozkoušení.

Osnovy výuky

Základní tématická náplň přednášek je následující:
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro řízení jakosti podniku. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy a metody řízení jakosti nutné pro TOP management firmy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.

Základní literatura

BARTES, F. Jakost v podniku. Studijní text pro kombinovanou formu studia. Učební texty vysokých škol. Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2007. 90 s. ISBN 978-80-214-3362-5. (CS)
FREHR, H.U. Total Quality Management. Brno: Unis publishing, 1995. ISBN 3-446-17135-5. (EN)
NENADÁL, J. a kol. Moderní systémy řízení jakosti. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80 - 85943 - 63 - 8. (CS)
VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2002. 164 s. ISBN 80 - 247 - 0194 - 4. (CS)

Doporučená literatura

VEBER,J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publi... (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SI magisterský navazující

    obor MGR-IM , 1. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň přednášek je následující:
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA – YOKE, FTA, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň cvičení je následující:
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA – YOKE, FTA, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace.
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).