Detail předmětu

Zpracování experimentálních dat - CHM

FCH-BCA_ZDMAk. rok: 2011/2012

Základy aplikované statistiky (normální rozdělení, chyby, regresní analýza), princip konvoluce a dekonvoluce, charakteristické body validace, grafická interpretace výsledků, tabulkové procesory.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Student získá přehled o možných způsobech zpracování získaných dat, naučí se analyzovat a prezentovat výsledky experimentů.

Prerekvizity

Základy matematické statistiky, metody měření fyzikálně-chemických veličin, tabulkový procesor Excel, ORIGIN.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet - ústní zkouška, při které budou hodnoceny získané znalosti z přednesené látky a z doporučené literatury.
Součástí zápočtu je prezentace semestrální práce zaměřené na vybrané téma/postup zpracování dat. Struktura projektu: odkaz na teoretický základ, praktický příklad, ukázka nevhodné aplikace, závěr, informační zdroje. Forma: .ppt, .doc, cca 5´min projevu, tabulky, schémata, grafy.

Osnovy výuky

Základní pojmy aplikované statistiky, normální rozdělení, druhy chyb a jejich odhady, správné zaokrouhlování, testování odlehlých výsledků, regresní analýza, konvoluce a dekonvoluce, distribuční křivky, analýza snímků, šum a pozadí, validace, skrining, grafická interpretace výsledků, prostředky MS Excell a Origin.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními postupy pro zpracování experimentálních dat a jejich prezentaci.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

není

Základní literatura

Reisenauer R. Metody matematické statistiky a jejich aplikace v technice. SNTL/Práce. Praha 1970. 239s. 04-004-70. (CS)
Meloun M., Militký J. Kompendium statistického zpracování dat. ACADEMIA. Praha. 2006. 982s + CD. ISBN 80-200-1396-2 (2. vyd.). ISBN 80-200-1008-4 (1. vyd.). (CS)
Eckschlager K. Chyby chemických rozborů. SNTL. Praha. 1971. 04-616-71. (CS)
Doerffel K. a Eckschlager K. Optimální postup chemické analýzy. SNTL. Praha. 1988. 275s. 04-629-88 b. 04-630-88 v. (CS)
ČSN 01 3180/ST SEV 2824-80. Technické výkresy. Kreslení digramů. Český normalizační institut. Praha. 13.8.1982. EAN 8 590963 240985 (CS)
Kasal, P., Hladíková, M. Koutek pro statistiky amatéry. [cit. 11.7.2010]. dostupné na adrese http://www.lf2.cuni.cz/projekty/pelikan/peli0395/statis1.htm. (CS)
Marek, L. Pravděpodobnostní rozdělení v MS Excel. [cit. 4.8.2010]. dostupné na adrese http://panda.hyperlink.cz/cestapdf/pdf06c6/mares.pdf. (CS)
Boháčková, J. Testy statistických hypotéz založené na empirických distribučních funkcích. Diplomová práce [cit. 4.8.2010]. dostupné na adrese http://is.muni.cz/th/106458/prif_m/diplomka.pdf (CS)
Jarošová, E., Král, J. Ověřování předpokladu normality. [cit. 20.7.2010]. dostupné na adrese http://isq.cz/npj/12%20-%20Testy_normality.pdf (CS)
Ludvík V. NEJISTOTY MĚŘENÍ, PŘESNOST MĚŘENÍ, SPRÁVNOST MĚŘENÍ A OTÁZKY SPOJENÉ SE VZÁJEMNOU POROVNATELNOSTÍ VÝSLEDKŮ MĚŘENÍ A S PROHLÁŠENÍM O SHODĚ S TECHNICKÝMI SPECIFIKACEMI [cit. 11.7.2010], dostupné na adrese http://www.unmz.cz/sborniky_th/sb8/nejistoty.pdf (CS)
Douša M. Validační program pro statistické zpracování analytických dat, Stránky HPLC.CZ, [cit. 13.8.2011], dostupné na adrese http://www.hplc.cz/Validace/ (CS)
Litschmannová, M.: Statistika I. [cit. 30.8.2010], dostupné na adrese http://www.am.vsb.cz/litschmannova/STA1/Cviceni/PDF/14cRegrese.PDF (CS)
Kreidl. Odborné texty aneb jaké chyby děláme při psaní odborných textů, jak si ulehčit vkládání rovnic, tabulek a obrázků včetně titulků do textu ve Wordu, a nabídka užitečného makra ve Wordu [cit. 17.10.2010], dostupné na adrese (CS)
Zvárová J. Základy statistiky pro biomedicínské obory [cit. 20.10.2011], dostupné na adrese http://new.euromise.org/czech/tajne/ucebnice/html/html/statist.html (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor