Detail předmětu

Výpočetní techniky IV - modelování a vizualizace

FA-VY4Ak. rok: 2011/2012

Předmět rozšiřuje základní informace z 3D modelování, zejména pak z oblasti fotorealistické vizualizace. Cílem je zvládnutí postupů pro obecné 3D modelování v prostředí Autodesk VIZ, důraz je kladen na teoretické informace a praktické dovednosti při vytváření fotorealistických vizualizacích studovaných objektů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Student získá teoretické znalosti z 3D počítačové grafiky a fotorealistických vizualizací a praktické dovednosti při tvorbě scén v prostředí Autodesk 3DS Max Design 2012.

Prerekvizity

Student ovládá základy 2D a 3D počítačové grafiky.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

klasifikovaný zápočet - absolvování závěrečného testu, předložení zadaných úkolů v požadovaném termínu

Osnovy výuky

Autodesk MAX Design 2012, struktura, uživatelské prostředí, scéna, kreslení jednoduchých objektů, pohledy, zobrazení.
Reprezentace těles. Základní modelovací postupy
Modelování dle křivek, šablonování, loftování, modifikátory
Spline modelování, konstrukce terénu
Polygonální modelování
Kamery, fotometrická světla, osvětlení scény
Zásady fotorealistické vizualizace, Globální zobrazovací metody, radiozita, raytracing
Textury, materiály, materiálový editor, tvorba materiálů
Tvorba a použití vlastních materiálů
Rendrování, mapování
Materiály a mapování na příkladech
Základy animace
Zápočtový test

Učební cíle

Cílem je získat teoretické znalosti a praktické dovednosti při vytváření fotorealistických vizualizací studovaných objektů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

80% účast na cvičení, aktivní práce na cvičení, průběžné zpracování zadaných úkolů

Základní literatura

Žára,J.,Beneš,B.,Sochor,J.,Felkel,P.: Moderní počítačová grafika, ComputerPress 2004, ISBN 80-251-0454-0 (CS)
Manuály k Autodesk MAX Design (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ARCHURB bakalářský

    obor ARCH , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení na počítači

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod do Autodesk VIZ, základní terminologie, struktura
Základní postupy a principy při vytváření 3d modelů.
Základy 3D modelování
3D modelování – Boolean operace, rotace
3D modelování – Boolean operace, rotace
3D modelování – loftování.
Modifikace 3D objektů.
Modifikace geometrických rozměrů 3D objektů.
Materiálový editor, základní typy materiálů.
Textury, masky, vlastní materiály.
Světla, osvětlovací modely
Kamery. Stínovací algoritmy, rendering.
Základy animace.
3D objekty – stavební díly 3D Studia