Course detail

FP-KmpPAAcad. year: 2020/2021

Předmět prohlubuje a doplňuje teorii, kterou studenti znají z matematických předmětů a dává ji do souvislosti se znalostmi z předmětů ekonomických. Pokrývá širokou škálu optimalizačních problémů, statistických metod i matematicko-ekonomického modelování.
Předmět je doplňkem výuky předmětů Matematika 1, Matematika 2 a Statistika o partie nejčastěji potřebné v aplikacích . Je určena zejména pro studenty pokračující v magisterském studiu a pro studenty plánující zpracování různých druhů dat v rámci svých závěrečných prací.

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

3

Learning outcomes of the course unit

Po absolvování předmětu bude student schopen samostatně matematicky formulovat a řešit problémy vyplývající z manažerské praxe. Kromě samostatného zpracování jednoduchých statistických dat bude schopen také spolupracovat na řešení složitějších statistických problémů, optimalizačních a predikčních úloh.
Dále bude schopen využívat speciálních doplňků prostředku Microsoft Excel a zpracovat data dat do bakalářské práce.

Prerequisites

Not applicable.

Co-requisites

Not applicable.

Planned learning activities and teaching methods

Předmět je vyučován formou cvičení, v rámci kterých jsou vysvětleny základní principů a nezbytná teorie a je zaměřeno především na praktické zvládnutí látky probrané a řešení ilustrativních příkladů.

Assesment methods and criteria linked to learning outcomes

Zpracování seminární práce.
Absolvování kontrolní písemné práce s více než 50% bodovým ziskem.

Course curriculum

1) Matice a jejich aplikace: Matice, operace s maticemi, úpravy matice; Ukázkové úlohy: analýza dopravní sítě, input-output modely, úlohy o produkci, zásobách atp.;
2) Determinanty, inverzní matice a jejich aplikace: Definice determinantu, způsob výpočtu, rozvoj determinantu; Definice inverzní matice , způsob výpočtu; Ukázkové úlohy: – rozhodování spotřebitele, rozhodování výrobce;
3) Soustavy lineárních rovnic a jejich uplatnění v praxi: Přímé metody (Gaussova eliminační metoda), Iterační metody (Jacobiho metoda); Ukázkové úlohy: úlohy vedoucí na stanovení rovnovážného stavu;
4) Diferenciální počet funkce jedné proměnné v aplikacích: Uplatnění diferenciálního počtu funkce jedné proměnné (derivace, diferenciál) v ekonomii (mezní veličiny, elasticita funkce); Ukázkové úlohy:: analýza funkce příjmu, nákladů a zisku;
5) Extrémy funkcí více proměnných – vázané extrémy; Lokální extrémy funkcí dvou proměnných, vázané extrémy funkcí dvou proměnných - dosazovací metoda, metoda jakobiánu.
6) Využití diferenciálního počtu funkce více proměnných v optimalizačních úlohách- ukázkové úlohy: nalezení extrému ekonomických funkcí při daných podmínkách a omezeních;
7) Kontrolní test
8) Využití matematických a statistických metod v optimalizačních úlohách: Optimalizační modely – klasifikace optimalizačních modelů, úloha nelineárního programování; Ukázkové úlohy: optimalizace portfolia - odhad rizika a výnosu, Markowitzův model, formulace obecné úlohy nelineárního programování;
10) Vícerozměrná analýza dat: Seznámení s vybranými zdroji ekonomických dat; způsob popisu vícerozměrných dat, využití maticové algebry ve vícerozměrné analýze dat, standardizace, základní charakteristiky vícerozměrných dat, Ukázkové úlohy: analýza ekonomických dat ;
11) Vícerozměrná analýza dat: metoda hlavních komponent, shluková analýza Ukázkové úlohy: analýza ekonomických dat;
12) Analýza ekonomických časových řad: Grafická analýza, úpravy časové řady, základní modely sezónní složky a metody sezónního očišťování.Ukázkové úlohy: analýza časových řad dostupných v databázi ČSÚ
13) Analýza ekonomických časových řad: příklady na zpracování časové řady, včetně odhadu budoucí hodnoty a budoucího vývoje měřené veličiny - analýza časových řad dostupných v databázi ČSÚ

Work placements

Not applicable.

Aims

Cílem předmětu je utřídit a prohloubit již dříve získané znalosti studentů z matematiky a statistiky v rámci bakalářského studia a naučit je vyřešit optimalizační a predikční úlohy vyplývající z manažerského rozhodování tak, aby se vytvořily předpoklady pro aplikaci získaných poznatků v dalších navazujících výukových kurzech.

Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences

Účast na cvičeních je kontrolovaná.
Omluvená neúčast studenta na cvičení může být nahrazena náhradními úkoly.

Recommended optional programme components

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Basic literature

ZVÁRA, K.; ŠTĚPÁN, J. Pravděpodobnost a matematická statistika. 5. vydání. Praha: Matfyzpress, 2012, 230 s. ISBN 978-80-7378-218-4. (CS)
GROS, I.; DYNTAR, J. Matematické modely pro manažerské rozhodování. 2. aktualiz. vyd. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2015. 303 s. ISBN 978-80-7080-910-5. (CS)

Recommended reading

SKALSKÁ, H. Aplikovaná statistika. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 233 s. ISBN 978-80-7435-320-8. (CS)
KARPÍŠEK, Z. Matematika IV: statistika a pravděpodobnost. 4., přeprac. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2014, 171 s. ISBN 978-80-214-4858-2. (CS)
HEBÁK, P. Statistické myšlení a nástroje analýzy dat. 2. vydání. Praha: Informatorium, 2015, 877 s. ISBN 978-80-7333-118-4. (CS)

Type of course unit

 

Guided consultation in combined form of studies

12 hours, optionally

Teacher / Lecturer

Exercise

26 hours, compulsory

Teacher / Lecturer