Course detail

Organizational Development and Growth of Company

FP-BODGEAcad. year: 2017/2018

Komplexní pohled na problematiku organizačního rozvoje a růstu zavedených společností z pohledu kontextu, procesu, povahy a důsledků rozvojových úsilí firem. Diagnostika dat a vyhodnocení výzev, ohrožení vně i uvnitř organizačního prostředí, krize jako příležitost pro další rozvoj a růst, volba a rozhodnutí v podobě konkrétních opatření (intervencí), použití vybraných postupů řízení a technik, řízení růstu pro naplňování strategických (rozvojových) a taktických cílů organizace.

Language of instruction

English

Number of ECTS credits

5

Mode of study

Not applicable.

Learning outcomes of the course unit

Znalosti - zná problematiku životních cyklů organizací, identifikuje organizační zdroje a schopnosti, které definují postavení organizace v určité fázi, zná základní pojmy, koncepty a modely z disciplíny organizačního rozvoje, zná a definuje jednotlivé etapy OD diagnostického procesu a jejich aplikaci, definuje a kriticky vyhodnocuje konkrétní intervenční metody a techniky, které lze využít a aplikovat ve vybraných situacích, zná principy rozvoje vztahů podnikatelského subjektu se zainteresovanými zájmovými skupinami ve všech fázích rozvoje podniku, zná ukazatele a modely měření efektivnosti a vyhodnocování dopadů rozvojových aktivit.
Dovednosti – získává a zpracovává relevantní informace z prostředí organizace, vyhodnocuje potenciál rozvoje podniku a spolupráce s partnery a investory v prostředí, vypracovává potencionální směry rozvoje společnosti a rozpracovává je do podoby konkrétních zásahů a propojuje je na cíle společnosti, odůvodňuje přístupy k řešení problémů, zpracovává akční plány pro realizaci aktivit podniku, konstruktivně přispívá k řešení problémů a rozhodování, vede diskusi s cílem řešit daný problém a najít řešení, efektivně využívá týmové práce a aplikuje principy řízení a vedení.
Kompetence - komplexně hodnotí potenciál rozvoje společnosti, je schopen identifikovat problémy a výzvy související s řízením rozvoje a růstu své společnosti, diagnostikuje současné fungování společnosti prostřednictvím sběru a analýzy diagnostických informací pro posouzení fungování organizace, rozhoduje a volí vhodné intervence na základe zpětné vazby diagnostiky informací, vybírá a implementuje nejlepší zásahy pro změnu s cílem zlepšit svůj výkon a efektivnost, navrhuje kroky, akce a aktivity včetně jejich převedení do praxe, je schopen řídit rozvoj podnikatelských činností ve všech fázích rozvoje podniku, interpretuje výsledky diagnostických dat a informací s využitím odpovídajících analýz pro vyhodnocení situace v prostředí, vyhodnocuje dopady rozvojových intervencí, vytváří a rozvíjí tým pro řešení komplexního projektu.

Prerequisites

Uvedený předmět přímo navazuje na moduly předmětů Competitiveness of Small Company a Communication and Advertising of Small Company a to v oblasti analýzy a vyhodnocování rozvojového potenciálu podniku a následné identifikace a zajištění potřebných zdrojů a schopností pro jeho zabezpečení a to ve všech jeho vývojových fázích.
Vzhledem k tomu, že ústředním tématem je důsledné a promyšlené míchání akcí a aktivit na různých úrovních organizace, je nezbytné, aby studenti disponovali základními znalostmi z oblasti managementu a dalších funkčních oblastí jako je personalistika, marketing, finance apod.
Důležitou součástí procesu rozvoje organizace je diagnostika dat jak uvnitř společnosti, tak i postavení firmy na trhu, a proto je nezbytné, aby studenti disponovali znalostmi a dovednostmi v oblasti zpracování kvantitativních (statistických) dat.

Co-requisites

Not applicable.

Planned learning activities and teaching methods

V rámci kurzu budou použity různé formy výukových přístupů, které budou hodnoceny jako aktivní účast (participace) na zpracování úkolů a týmových diskuzí pro splnění podmínek. Výuka na přednáškách je založena zejména na aktivním poslechu ze strany studentů a formě týmové diskuze nad vybranými tématy zadaných přednášejícím jejíž cílem je, aby studenti kriticky vyhodnocovali manažerské přístupy a principy řízení rozvoje podnikatelských aktivit, včetně širších souvislostí vývoje podnikatelského prostředí a jejich dopad na podnikatelskou činnost.
Výuka na cvičeních probíhá formou individuálního i týmového řešení zadaných úkolů v průběhu celého cvičení, týmových diskuzí a týmového zpracování semestrálního projektu. Individuální řešení zadaného úkolu slouží zejména z hlediska uvědomení si své pozice, aspirace a role v podnikání včetně sebehodnocení vlastních znalostí a dovedností v dané problematice. Participace na týmových diskuzích a zpracování případových studií prohlubuje pochopení problematiky organizačního růstu malých firem. Studenti trénují schopnost řešit problémy a výzvy, kriticky analyzují a vyhodnocují konkrétní přístupy a aplikují je v kontextu vlastní podnikatelské činnosti, srozumitelně formulují a prezentují své myšlenky. Studenti získávají potřebné dovednosti a kompetence v podobě komunikace na úrovni majitele a manažera malého podniku, komunikace v týmu při řešení komplexních projektů

Assesment methods and criteria linked to learning outcomes

Během semestru musí student absolvovat a splnit tři kritéria, které jsou navzájem provázané a tvoří jednotlivé bodované výstupy v rámci celkového hodnocení modulu. Na cvičeních se student musí aktivně podílet na vyřešení a týmových diskuzí případových studií, zpracování a prezentace semestrálního projektu v týmu. Výstupy ze cvičení tvoří 60% z hodnocení celkového modulu. Na konci semestru studenti píšou individuální písemný test/zkoušku, která tvoří 40% z celkového hodnocení modulu.
Případové studie (20%) – budou probíhat formou zpracování a diskuze vybraných případových studií malých podniků pro každý týden probíhajících cvičení. Participace na diskuzích a zpracování případových studií je povinná a nezbytná součást pro získání hlubšího pochopení organizačního rozvoje a řízení růstu malých firem.
Týmový semestrální projekt (40%) – bude realizován prostřednictvím týmového zpracování reportu a jeho prezentace všemi členy týmů, která bude probíhat ve dvou vybraných termínech v posledních dvou týdnech cvičení. Účast na zpracování a prezentaci týmového projektu je povinná a nezbytná pro získání praktických zkušeností, aplikaci a implementace zásahů ve své vlastní podnikatelské činnosti.
Písemní test/zkouška (40%) - závěrečná zkouška bude komplexní zkouškou zahrnující literaturu a materiály z přednášek. Závěrečná zkouška se bude skládat z pěti uzavřených a ze dvou otevřených otázek. Písemný test je povinnou součástí udělení zkoušky a absolvování kurzu.

Course curriculum

1. týden přednáška - Základní rámec organizačního rozvoje a růstu společnosti (definování organizačního rozvoje a růstu společnosti, plánovaný versus emergentní přístup, proč, jak, co rozvíjet, dopady a důsledky rozvojových úsilí).
2. týden přednáška - Externí kontext jako stimul pro další rozvoj a růst společnosti (podnikání v podmínkách nejistoty a okolností, tržní příležitosti a konkurenční tlak, rozvoj a růst společnosti jako cíl a očekávání různých zúčastněných stran).
3 týden přednáška- Interní kontext jako stimul pro další rozvoj a růst společnosti (organický rozvoj, životní cyklus organizace a fáze rozvoje organizace, pyramida organizačního rozvoje společnosti).
4. týden přednáška - Aspirace a motivace CEO (interní vs externí orientace, pokračující podnikatelství, transformační a transakční vedení).
5. týden přednáška - Budování globálních a mezinárodních společnosti (z izolovaných a opožděných trhů na vedoucí a rozhodující trhy, Inovátoři, Horolezci, Poskytovatelé ceny a kvality).
6. týden přednáška - Bolesti z růstu (organizační pokles a propad, rozpoznání bolestí z růstu a posouzení potřeby změny, identifikace krizí, krizové matice).
7. týden přednáška - Proces organizačního rozvoje (zadávání a uzavírání smluv, diagnostika, sběr, analýza a zpětná vazba diagnostiky informací).
8. týden přednáška - Proces řízení změny (hodnocení a institucionalizace organizačního rozvoje).
9. týden přednáška - Intervence strategických změn (transformační změny, charakteristika, organizační design, integrovaná strategická změna, změna kultury).
10. týden přednáška - Kontinuální změna (dynamická tvorba strategie, self-designing, učící se organizace a organizační učení).
11. týden přednáška - Trans-organizační změny (fúze, akvizice, strategické aliance a síťové intervence).
12. týden přednáška - Rozvoj lidských zdrojů a intervenční proces (mezilidské a skupinové procesní přístupy).
13. týden přednáška - Finanční kapitál pro další růstu a investice do rozvojového úsilí (potřeba zdrojů financování v rámci životního cyklu organizace, business angels, rizikový kapitál, IPO).

1.Cvičení - Environmentální okolnosti a nejistota prostředí (Případová studie: "Pipistrel: Svoboda letu"), Negativní účinek původu země (Případová studie: "Avangate: Příprava na trans-atlantický skok").
2. Cvičení - Vnitřní kontext jako stimul pro rozvoj a růst, aspirace a motivace klíčových lidí ve firmě (Případová studie: "Skupina Selena: Internacionalizace prostřednictvím multilocality").
3. Cvičení - Volba a rozhodnutí o budoucích strategiích (Případová studie: "Laserový diagnostický přístroj z Estonska: Vysílání směrem k růstu").
4. Cvičení - Volba a rozhodování o strategiích růstu a podnikatelském modelu (Případová studie: "ACE firma na Slovensku: Vstříc budoucnosti").
5. cvičení - Prezentace projektů
6. cvičení - Prezentace projektů

Work placements

Not applicable.

Aims

Cílem je poskytnout komplexní pochopení problematiky rozvoje společnosti jako nedílnou součást dynamického procesu růstu podniku, zejména pak s důrazem na proaktivní charakter těchto úsilí a mající za cíl rozvoj jednotlivců, týmů a organizace jako celku. Ústředním tématem je organizačně diagnostický proces, který je založen na akčně výzkumném modelu, prostřednictvím kterého studenti identifikují problémy a výzvy související s růstem své společnosti a potřeby změn, diagnostikují současné fungování společnosti, navrhují vhodné intervence a vybírají nejlepší zásah pro změnu s cílem zlepšit svůj výkon a efektivnost. Výstupy kursu jsou směřovány tak, aby studenti byli schopni nejenom identifikovat organizační problémy a výzvy související s růstem podnikání, ale zejména proaktivně a plánovitě řídit akce a aktivity na různých úrovních své vlastní podnikatelské činnosti prostřednictvím rozvojových intervencí v organizačních aspektech jako strategie, řízení vztahů se zájmovými skupinami a rozvoj partnerství, organizování práce a organizační struktura, řízení lidských zdrojů a lidské procesy.
Kurz neřeší start-up fázi podnikání, která zahrnuje zejména identifikaci příležitostí na trhu pro start podnikání, počáteční koncepci nebo model, přípravu podnikatelského plánu či získání prostředků pro spuštění podnikání.
Studenti také můžou uplatnit znalosti a dovednosti v oblasti působení v multifunkčních projektových týmech zodpovědných za organizační rozvoj související s přípravou a realizaci změn ve větších podnicích, případně v pozici externích konzultantů.

Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences

Účast na přednáškách a cvičeních je povinná a kontrolovaná. Výuka je kontrolovaná osobní prezencí studenta prostřednictvím zápisu do registrační listiny přímo vyučujícím. Kontrola jednotlivých aktivit je prováděná formou hodnocení participace na zpracování individuálních a týmových úkolů a diskuzí.

Recommended optional programme components

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

Cummings Thomas and Worley Christopher. Organization Development and Change. 10th edition. Cengage Learning. 2014. 832 p. ISBN 1305143035. (EN)

Recommended reading

Prats, J. Sosna, M. and Sysko-Romańczuk, S. Entrepreneurial Icebreakers. Insights and Case Studies from Internationally Successful Central and Eastern European Entrepreneurs. Palgrave Macmillan. 2015. 404 p. ISBN 9781137446305. (EN)
Flamholtz, E. G., Randle, Y. Growing Pains: Building Sustainably Successful Organizations. 5th edition. John Wiley & Sons. 2007. 400 p. ISBN 1118916425. (EN)
Davidsson, P. Delmar, F. Wiklund, J. Entrepreneurship and the Growth of Firms. Edward Elgar Publishing. 2006. 226 p. ISBN 1781009945. (EN)
Flamholtz, E. Randle, Y. Leading Strategic Change: Bridging Theory and Practice. Cambridge University Press. 2008. ISBN 1139471775. (EN)
Yaeger, T. F. Sorensen, P. F. Strategic Organization Development: Managing Change for Success. IAP, 2009. 309 p. ISBN 9781607522119. (EN)
Burke, Warner W. Lake, Dale G. Paine, Jill W. Organizational Change: A comprehensive Reader. John Wiley & Sons, 2008. 1016 p. ISBN 0470260564. (EN)

Classification of course in study plans

  • Programme BAK-E Bachelor's

    branch BAK-ESBD , 3. year of study, summer semester, compulsory

  • Programme BAK-E-CŽV lifelong learning

    branch BAK-ESBD-CŽV , 3. year of study, summer semester, compulsory

Type of course unit

 

Lecture

26 hours, optionally

Teacher / Lecturer

Syllabus

1. týden přednáška - Základní rámec organizačního rozvoje a růstu společnosti (definování organizačního rozvoje a růstu společnosti, plánovaný versus emergentní přístup, proč, jak, co rozvíjet, dopady a důsledky rozvojových úsilí).
2. týden přednáška - Externí kontext jako stimul pro další rozvoj a růst společnosti (podnikání v podmínkách nejistoty a okolností, tržní příležitosti a konkurenční tlak, rozvoj a růst společnosti jako cíl a očekávání různých zúčastněných stran).
3 týden přednáška - Interní kontext jako stimul pro další rozvoj a růst společnosti (organický rozvoj, životní cyklus organizace a fáze rozvoje organizace, pyramida organizačního rozvoje společnosti).
4. týden přednáška - Aspirace a motivace CEO (interní vs externí orientace, pokračující podnikatelství, transformační, transakční a pružné vedení).
5. týden přednáška - Budování globálních a mezinárodních společnosti (z izolovaných a opožděných trhů na vedoucí a rozhodující trhy, Inovátoři, Horolezci, Poskytovatelé ceny a kvality).
6. týden přednáška - Bolesti z růstu (organizační pokles a propad, rozpoznání bolestí z růstu a posouzení potřeby změny, identifikace krizí, krizové matice).
7. týden přednáška - Proces organizačního rozvoje (zadávání a uzavírání smluv, diagnostika, sběr, analýza a zpětná vazba diagnostiky informací).
8. týden přednáška - Proces řízení změny (hodnocení a institucionalizace organizačního rozvoje).
9 týden přednáška - Intervence strategických změn (transformační změny, charakteristika, organizační design, integrovaná strategická změna, změna kultury).
10 týden přednáška - Kontinuální změna (dynamická tvorba strategie, self-designing, učící se organizace a organizační učení).
11. týden přednáška - Trans-organizační změny (fúze, akvizice, strategické aliance a síťové intervence).
12. týden - Rozvoj lidských zdrojů a intervenční proces (mezilidské a skupinové procesní přístupy).
13. týden přednáška - Potřeba finančního kapitálu pro další růst a investice do rozvojového úsilí (potřeba zdrojů financování v rámci celého životního cyklu podniku, business angels, rizikový kapitál, IPO).














Exercise

13 hours, compulsory

Teacher / Lecturer

Syllabus

Cvičení probíhají formou individuálního i týmového řešení případových studií a finálních prezentací projektů, které odrážejí skutečné výzvy reálných firem a to v jejich kontextu, volbě a rozhodování pro další růst a rozvoj formou odpovídajících intervencí a jejich realizace dle vybraných postupů řízení za použití OD technik.
1.Cvičení - Environmentální okolnosti a nejistota prostředí (Případová studie: "Pipistrel: Svoboda letu"), Negativní účinek původu země (Případová studie: "Avangate: Příprava na trans-atlantický skok").
2. Cvičení - Vnitřní kontext jako stimul pro rozvoj a růst, aspirace a motivace klíčových lidí ve firmě (Případová studie: "Skupina Selena: Internacionalizace prostřednictvím multilocality").
3. Cvičení - Volba a rozhodnutí o budoucích strategiích (Případová studie: "Laserový diagnostický přístroj z Estonska: Vysílání směrem k růstu").
4. Cvičení - Volba a rozhodování o strategii růstu a podnikatelském modelu (Případová studie: "ACE firma na Slovensku: Vstříc budoucnosti").
5. cvičení - Prezentace projektů
6. cvičení - Prezentace projektů