Publication detail

INVESTIGATIVNÍ KONKURENČNÍ STRATEGIE

BARTES, F.

Original Title

INVESTIGATIVNÍ KONKURENČNÍ STRATEGIE

English Title

INVESTIGATIVE COMPETITIVE STRATEGY

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Článek se zabývá problematikou firemních konkurenčních strategií. Autor ale odmítá tzv. "přímý střet" firem, kdy se o vítězství na trhu otevřeně a dlouhodobě bojuje. Jeho přístup je založen na filosofii "vítězství bez boje", tedy dosažení strategického cíle bez přímého dlouhodobého střetu s konkurenční firmou. Na podstatě této filosofie pak definuje tzv. "investigativní konkurenční strategii" (IKS) . V článku dále uvádí její možné formy. V závěru dochází k názoru, že jedním ze základních faktorů naprosto nutných k vytvoření takovéto strategie u podniku, je nutná přítomnost tzv. "kreativní inteligence".

English abstract

The article deals with problems of an ever increasing number of cases of successful application of old combat strategies in business practice. Nevertheless, the author refuses the so called "direct conflict" of firms, when it is really fought for victory on the market. His approach is based on the philosophy of "victory without fight", in other words - of achieving the aim without direct conflict with the rival firm. In this connection he defines the so called "investigative competition" which he understands as a competitive firm strategy based on searching for new opportunities, demands and than subsequent successful meeting the demands. In the end he comes to the conclusion that combat philosophies are more and more, and more often incorporated into classical approach of strategic firm control and become its integral part.

Keywords

Konkurenční strategie, vítězství bez boje, investigativní konkurence.

Key words in English

Competitive strategy, victory without fight, investigative competition.

Authors

BARTES, F.

RIV year

2007

Released

13. 9. 2007

Publisher

Vysoká škola ekonomická v Praze

Location

Praha

ISBN

978-80-245-1207-5

Book

INVESTIGATIVNÍ KONKURENČNÍ STRATEGIE

Edition

1

Edition number

1

Pages from

7

Pages to

14

Pages count

7

BibTex

@inproceedings{BUT26438,
  author="František {Bartes}",
  title="INVESTIGATIVNÍ KONKURENČNÍ STRATEGIE",
  booktitle="INVESTIGATIVNÍ KONKURENČNÍ STRATEGIE",
  year="2007",
  series="1",
  number="1",
  pages="7--14",
  publisher="Vysoká škola ekonomická v Praze",
  address="Praha",
  isbn="978-80-245-1207-5"
}