Publication detail

NOVÉ TRENDY V KONKURENČNÍCH STRATEGIÍCH FIRMY

BARTES, F.

Original Title

NOVÉ TRENDY V KONKURENČNÍCH STRATEGIÍCH FIRMY

English Title

NEW TRENDS IN COMPETITIVE STRATEGIES OF COMPANIES

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Článek se zabývá problematikou stále vzrůstajícího počtu případů úspěšného užívání starých bojových filosofií v podnikatelské praxi. Autor ale odmítá tzv. "přímý střet" firem, kdy se o vítězství na trhu otevřeně bojuje. Jeho přístup je založen na filosofii " vítězství bez boje", tedy dosažení cíle bez přímého střetu s konkurenční firmou. V závěru dochází k názoru, že bojové filosofie jsou stále více a častěji začleňovány do klasického pojetí strategického řízení firmy a stávají se tak jejich běžnou součástí.

English abstract

The article deals with problems of an ever increasing number of cases of successful application of old combat strategies in business practice. Nevertheless, the author refuses the so called "direct conflict" of firms, when it is really fought for victory on the market. His approach is based on the philosophy of "victory without fight", in other words - of achieving the aim without direct conflict with the rival firm. In this connection he defines the so called "investigative competition" which he understands as a competitive firm strategy based on searching for new opportunities, demands and than subsequent successful meeting the demands. In the end he comes to the conclusion that combat philosophies are more and more, and more often incorporated into classical approach of strategic firm control and become its integral part.

Keywords

Konkurenční strategie, vítězství bez boje, investigativní konkurence.

Key words in English

Competitive strategy, victory without fight, investigative competition.

Authors

BARTES, F.

RIV year

2007

Released

8. 3. 2007

Publisher

MZLU, Provozně ekonomická fakulta.

Location

Brno

ISBN

978-80-86633-85-5

Book

NOVÉ TRENDY V KONKURENČNÍCH STRATEGIÍCH FIRMY Sekce Management v novém prostředí

Edition

1

Edition number

1

Pages from

9

Pages to

14

Pages count

5

BibTex

@inproceedings{BUT26437,
  author="František {Bartes}",
  title="NOVÉ TRENDY V KONKURENČNÍCH STRATEGIÍCH FIRMY",
  booktitle="NOVÉ TRENDY V KONKURENČNÍCH STRATEGIÍCH FIRMY Sekce Management v novém prostředí",
  year="2007",
  series="1",
  number="1",
  pages="9--14",
  publisher="MZLU, Provozně ekonomická fakulta.",
  address="Brno",
  isbn="978-80-86633-85-5"
}