Publication detail

Přínos výuky společenskovědních předmětů pro rozvoj studentů

LINDR, J.

Original Title

Přínos výuky společenskovědních předmětů pro rozvoj studentů

English Title

Benefits of social science teaching courses for student's development

Type

abstract

Language

Czech

Original Abstract

Jak obstát v dnešní dymanicky se rozvíjející společnosti? Ve společnosti, která klade důraz na odbornost i všestrannost. Jak zvládnout připravenost vysokoškolských studentů na úspěšný vstup do praxe? Jak transformovat vysokoškolské vzdělávání tak, aby plně odpovídalo požadavkům doby? Ukazuje se, že odpovědí na výzvy budoucnosti ohledně úspěšného začlenění studentů do praxe může být rozvoj všeobecného vzdělávání, cizích jazyků a soft skills, a to i na technických univerzitách. Příspěvek rozebírá význam, roli a postavení společenskovědních předmětů na technické univerzitě s ohledem na všestrannou kultivaci absolventů technických vysokých škol. Není snadné zajistit rovnováhu mezi všeobecným a odborným vzděláváním v kurikulu technické univerzity. Příspěvek zdůvodňuje nutnost všeobecného vzdělávání a ukazuje konkrétní příklady přínosu vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě. Ukazuje se, že studenti celkově vidí smysl společenskovědních předmětů pozitivně, oceňují přínos předmětů pro osobní rozvoj, úsilí a osobnost pedagoga a intelektuálního obohacení.

English abstract

How to succeed in today's dynamic society? In the society that emphasises professionalism and generality. How to handle the readiness of university students for successful enter into praxis? How to transform university education to be fully met the modern requirements? It turns out that the answer to future challenges regarding the successful integration of students into praxis may be the development of general education, foreign languages and soft skills at technical universities as well. The article analyses the importance of role and status of social science courses at a technical university with regard to the general cultivation of technical university graduates. It is not easy to ensure a balance between general and vocational education in the curriculum of a technical university. The paper justifies the need of general education and shows the specific examples of benefits of social science courses at a technical university. It turns out that the students can see the overall sense of social science courses positively, they value the benefit of courses for personal development, effort and the teacher personality and intellectual enrichment.

Keywords

Všeobecný rozvoj, přínos společenskovědních předmětů, kvalita výuky, transformace vzdělávání, modernizace vzdělávání

Key words in English

General development, contribution of social sciences, teaching quality, transformation of education, modernisation of education

Authors

LINDR, J.

Released

29. 11. 2019

Publisher

Ksv TU Košice

Location

Košice

ISBN

978-80-553-3514-8

Book

Transformácia vysokoškolského vzdelávania v kontexte rozvoja informačnej spoločnosti

Edition number

1

Pages from

36

Pages to

37

Pages count

2

BibTex

@misc{BUT165614,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Přínos výuky společenskovědních předmětů pro rozvoj studentů",
  booktitle="Transformácia vysokoškolského vzdelávania v kontexte rozvoja informačnej spoločnosti",
  year="2019",
  edition="1",
  pages="36--37",
  publisher="Ksv TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-3514-8",
  note="abstract"
}