Publication detail

Prodloužení životnosti vozovek při opravách pomocí vyztužení sklovláknitými kompozity

BOHUŠ, Š. ŠPERKA, P. HOLOMEK, J. KUDRNA, J.

Original Title

Prodloužení životnosti vozovek při opravách pomocí vyztužení sklovláknitými kompozity

English Title

Life extension when road repairs using glass-fiber reinforcement composites

Type

article in a collection out of WoS and Scopus

Language

Czech

Original Abstract

Použití sklovláknitých kompozitů zvyšuje odolnost vrstev vozovky proti pronikání trhlin, může tedy výrazně zvýšit dobu životnosti vozovek. Sklovláknité sítě mohou být použity pro nové konstrukce vozovek i pro opravy porušených vozovek. Díky své vysoké tahové pevnosti a nízkému protažení jsou vhodné pro retardaci trhlin nejen při rozšiřování nebo zpevňování okrajů vozovky. Trhliny v těchto případech vznikají často při poklesu rozšíření nebo okraje vozovky, což bývá častý způsob porušení zejména poměrně úzkých vozovek ve správě krajů a obcí. Způsob zkoušení asfaltových vrstev vyztužených sklovláknitou geomříží nebo geokompozitem není v současné době sjednocený a ucelený. Předkládaný článek se zabývá výrobou zkušebních vzorků, testováním kvality vyrobených vzorků a samotným testováním zkušebních těles s cílem laboratorně simulovat pojezd dopravy zatěžující vozovku. Testování bylo prováděno pomocí dotvarování s dynamickým cyklickým zatěžováním čtyřbodovým ohybem. Uspořádání zkoušky a postup zatěžování byl převzat z americké normy ASTM 7460 a dostupné literatury. Čtyřbodový ohyb trámců umožňuje vzájemné porovnání různých kombinací asfaltů, spojovacích postřiků a výztužných sítí, nevystihuje však v celé šíři reálné působení v konstrukci vozovky. Za tímto účelem je ve výzkumném centru AdMaS v Brně vyvíjen nový způsob zkoušení, který namáhá vzorek kombinací smyku a ohybu. Tento model lépe simuluje působení vrstev například při poklesu okraje vozovky.

English abstract

The use of glass fiber composites increases the resistance of road surfaces to cracks, thus significantly increasing road life. Fiberglass nets can be used for new road construction and for repairing broken roads. Thanks to their high tensile strength and low elongation they are suitable for crack retardation not only when extending or reinforcing the edges of the roadway. Cracks in these cases often arise in the event of a decrease in the extension or edge of the road, which is a frequent way of breaking especially the relatively narrow roads in the administration of counties and municipalities. The method of testing asphalt layers reinforced with glass fiber geogrid or geocomposite is not currently unified and coherent. The present article deals with the production of test specimens, the testing of the quality of the samples produced, and the testing of the test specimens in order to simulate the traffic load on the road. Testing was performed by crushing with dynamic cyclic loading by a four-point bend. Test layout and load procedure were taken from the American Standard ASTM 7460 and available literature. The four-point beam bend allows for a comparison of various combinations of asphalt, spraying and reinforcing mesh, but does not reveal real-world road construction. To this end, a new test method is being developed at the AdMaS Research Center in Brno, which tests the sample by combining shearing and bending. This model better simulates the effects of layers, for example, when the road edge is dropped.

Keywords

asfaltová směs, vyztužování, prodlužování životnosti, trhliny, vozovka, sklovláknitý kompozit, rekonstrukce vozovek, čtyřbodový ohyb

Key words in English

asphalt mix, reinforcement, life extension, cracks, road, glass fiber composite, road reconstruction, four-point bend

Authors

BOHUŠ, Š.; ŠPERKA, P.; HOLOMEK, J.; KUDRNA, J.

Released

17. 5. 2018

Publisher

Konference dopravní infrastruktura 2018

Location

Litomyšl

Pages count

6

BibTex

@inproceedings{BUT151975,
  author="Štěpán {Bohuš} and Pavel {Šperka} and Josef {Holomek} and Jan {Kudrna}",
  title="Prodloužení životnosti vozovek při opravách pomocí vyztužení sklovláknitými kompozity",
  year="2018",
  pages="6",
  publisher="Konference dopravní infrastruktura 2018",
  address="Litomyšl"
}