Publication detail

Přínos výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě

LINDR, J.

Original Title

Přínos výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě

English Title

Contribution of teaching social science subjects at technical university

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Profil absolventa technické vysoké školy mluví o dosažení odbornosti a o rozvoji klíčových kompetencí nutných pro úspěšné budoucí profesní uplatnění. K tomu je třeba najít rovnováhu mezi zastoupením všeobecných a odborných předmětů v akademických plánech na nehumanitní univerzitě, která napomáhá kultivaci studentů. Příspěvek se zamýšlí nad výukou společenskovědních předmětů na vybrané fakultě VUT v Brně. Uvádí průzkumnou studii o vnímání přínosu výuky společenskovědního předmětu Etika v podnikání samotnými studenty na základě zpětnovazební agendy hodnocení kvality výuky a dotazníku mapujícího faktory, které přínos ovlivňují. Příspěvek prezentuje kvantifikované výsledky přínosu. Rozebírá faktory, které souvisí s vnímáním předmětu, jako je např. přínos pro budoucí práci, pro osobní rozvoj, souvislost předmětu s oborem aj. S využitím statistického testování hypotéz je předložena komparace vybraných faktorů ovlivňujících přínos. Je posouzena jejich významnost s ohledem na vnímání společenskovědního předmětu pro rozvoj studentů

English abstract

A graduate’s profile speaks about reaching the expertise and the development of key competences needed for successful work placement of university graduates. From this follows a need to find an optimal balance between general and specialised subjects in academic study plans at non-humanistic university which helps to cultivate graduates. The paper thinks about the teaching of the social science subjects at a selected faculty at BUT. It presents an exploratory case study of the contribution of social science subject Ethics in business from students’ perspective based on the feedback agenda evaluation of teaching quality and on the questionnaire mapping factors affected the contribution. The paper presents the quantified results of contribution. It discusses factors related to the perception of subject, e.g. contribution for the future work, contribution for personal development, the relationship of the subject with the study specialisation etc. Using of statistical hypothesis testing is presented a comparison of selected factors affecting the contribution. It is assessed their significance with regard to the perception of social science subject to students’ development.

Keywords

společenskovědní předměty, všeobecnost a odbornost, humanizace technického vzdělávání, všestranný rozvoj, přínos předmětu, hodnocení kvality výuky, faktory přínosu, statistické zpracování

Key words in English

social science subjects, generality and specialisation, humanisation of technical education, general development, subject contribution, teaching quality assessment, contribution factors, statistical proceedings

Authors

LINDR, J.

Released

12. 9. 2017

Publisher

Mendelova univerzita v Brně

Location

Křtiny

ISBN

978-80-7509-503-9

Book

ICOLLE 2017

Edition number

1

Pages from

159

Pages to

172

Pages count

13

BibTex

@inproceedings{BUT139402,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Přínos výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě",
  booktitle="ICOLLE 2017",
  year="2017",
  number="1",
  pages="159--172",
  publisher="Mendelova univerzita v Brně",
  address="Křtiny",
  isbn="978-80-7509-503-9"
}