Publication detail

Management zákaznických řešení Jak efektivně tvořit a spravovat individualizovaná řešení zákaznických potřeb

CHLEBOVSKÝ, V.

Original Title

Management zákaznických řešení Jak efektivně tvořit a spravovat individualizovaná řešení zákaznických potřeb

English Title

Customer Solutions Management

Type

book

Language

Czech

Original Abstract

Rychlý technologický rozvoj, který v současnosti probíhá – hovoří se v této souvislosti o čtvrté průmyslové revoluci (Industry 4.0 nebo česky Průmysl 4.0), umožňuje ve stále větší míře individualizovat i fyzické produkty a to i v malých jednotkových množstvích daného produktu na spotřebitelských trzích. Umožňuje to především rozvoj robotiky a technologií 3D tisku. Customer Solutions Management (CSM) neboli správa zákaznických řešení je komplexní pojetí péče o zákazníky kladoucí si za cíl efektivní tvorbu a správu individualizovaných řešení zákaznických potřeb. Pro zajištění vysoké výkonnosti celého systému je nezbytná multidisciplinarita spojující strategický marketing, engineering, produktový a projektový management ve funkční celek prostupující všemi úrovněmi ve firmě. Kniha vychází ze zpracovaných případových studií a přináší náměty a doporučení, jak funkční a efektivní systém CSM ve firmě připravit, oživit a udržovat. Kniha je primárně zaměřená na segment B2B, nicméně jsem přesvědčen, že vzhledem k diskutovaným předpokladům vycházejícím z konceptu Průmyslu 4.0, najdou uvedené postupy a principy častěji uplatnění i ve firmách cílících na spotřebitelské trhy.

English abstract

There can be seen growing demand for customized solution offers prepared by companies on both B2B and B2C markets. While this approach is well developed in some B2B sectors it is not that often in majority of B2C markets. Rapid technology development within past years gives more and more possibilities to increase production flexibility in more and more production sectors. This will lead in increasing level of product customization shortly. Purpose of this book is to introduce an empirical model of Customer Solutions Management that has been created based on long term experience in machine building sector within European Union. The experience is documented by qualitative case study research performed in five European companies involved in product supply chain within the machine building sector from component production through distribution to machine building. Selected companies represent range of sizes from large global corporation to micro business. The research was performed in period of years 2012 to 2015 by observations and in-depth interviews with all level managers in all researched companies. Prior to this qualitative research also a research through secondary data in publications was performed to analyze the sector in complexity. The research proves increasing demand for individualized product solutions from customers. Results of the research were used to create empirical model of Customer Solutions Management business approach that can be of inspiration for many companies not only in B2B sector but more and more often also in B2C.

Keywords

zákaznická orientace, řešení zákaznických potřeb, tržní orientace

Key words in English

customer orientation, market orientation, customer solution

Authors

CHLEBOVSKÝ, V.

Released

15. 5. 2017

Publisher

Grada Publishing, a.s.

Location

Praha

ISBN

978-80-271-0559-5

Book

Management zákaznických řešení Jak efektivně tvořit a spravovat individualizovaná řešení zákaznických potřeb

Edition

Manažer

Edition number

1

Pages count

128

URL

BibTex

@book{BUT135920,
  author="Vít {Chlebovský}",
  title="Management zákaznických řešení
Jak efektivně tvořit a spravovat individualizovaná řešení zákaznických potřeb",
  year="2017",
  publisher="Grada Publishing, a.s.",
  address="Praha",
  series="Manažer",
  edition="1",
  pages="128",
  isbn="978-80-271-0559-5",
  url="https://www.grada.cz/Management-zakaznickych-reseni-9743"
}