Publication detail

Nutnost všeobecného vzdělávání na technických univerzitách

LINDR, J.

Original Title

Nutnost všeobecného vzdělávání na technických univerzitách

English Title

Need for general education at technical universities

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Moderní koncepce vzdělávání požaduje rovnováhu mezi všeobecným a odborným vzdlěáváním v akademických studijních plánech, aby absolventi vysokých škol byli vybaveni všemi klíčovými kompetencemi pro život a profesní praxi. Jeden z příkladů úspěšného začlenění společenskovědních předmětů na cestě k modernizaci vzdělávacího obsahu lze najít na vybrané fakultě technické univerzity v Brně. Příspěvek hodnotí zastoupení, implementaci a zpětnovazební reflexi přínostu vybraných společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity. Ukazuje výsledky výuky společenskověeních předmětů z pohledu studnetů, jejich pozitiva a negativa. Sleduje též úspěchy a neúspěchy, které s sebou nese propojení akademického a polytechnického kurikula. Výsledky jsou založeny na zpětnovazební analýze anktety Hodnocení přínosu výuky. Na základě analýzy výsledků postojů studentů lze formulovat cenné impulsy směrem k modernizaci a efektivitě výuky.

English abstract

A modern concept of education requires a good balance between general and specialised educational subjects in academic faculty plans so that their graduates are equipped by all key competences for life and professional practice. One of the examples of the successful conception of inclusion of social science subjects on the way to modernisation of educational content can be found at chosen technical university in Brno. The paper evaluates design, implementation and feedback reflection of the contribution of selected social science subjects into the curriculum at the technical university. It shows the results of teaching social science subjects from students’ perspective, their positives and negatives. It also reflects the benefits, successes and challenges that a combination of academic and polytechnic curriculum concept involves. The results mainly rely on a quantitative analysis of contribution of subjects reflected by the students. In relation with the expression of students’ attitudes towards social science subjects it represents a valuable impetus for modernisation and teaching efficiency.

Keywords

kurikulum, klíčové kompetence, odborné kompetence, modernizace, efektivita, soft skills, společenskovědní předměty, hodnocení kvality výuky, všeobecnost a odbornost

Key words in English

curriculum, key competences, specialised competences, modernisation, efficiency, social science subjects, soft skills, teaching quality assessment, generality and specialisation

Authors

LINDR, J.

Released

30. 6. 2016

Publisher

STU Bratislava

Location

Bratislava

ISBN

978-80-227-1576-5

Book

Veda, technika a spoločenské vedy vo vzdelávaní na technických univerzitách

Edition number

1.

Pages from

113

Pages to

120

Pages count

8

BibTex

@inproceedings{BUT131518,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Nutnost všeobecného vzdělávání na technických univerzitách",
  booktitle="Veda, technika a spoločenské vedy vo vzdelávaní na technických univerzitách",
  year="2016",
  number="1.",
  pages="113--120",
  publisher="STU Bratislava",
  address="Bratislava",
  isbn="978-80-227-1576-5"
}