Publication detail

Porovnání odlišností při prvním spatření objektů řidičem ze stojícího a z jedoucího vozidla na základě jízdních zkoušek v reálném silničním provozu

KLEDUS, R. BRADÁČ, A. SEMELA, M.

Original Title

Porovnání odlišností při prvním spatření objektů řidičem ze stojícího a z jedoucího vozidla na základě jízdních zkoušek v reálném silničním provozu

English Title

Comparison of Differences of First Vision of Objects by Driver from Stationary and Moving Vehicles in Driving Experiments and in Regular Road Traffic

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

Článek se zabývá problematikou stanovení vzdálenosti, na kterou může řidič za snížené viditelnosti poprvé uvidět chodce na vozovce. Tato problematika je důležitá pro objasňování a posuzování závažných dopravních nehod, kterými jsou střety vozidel s chodci. Jelikož znalci mohou vzdálenost, potřebnou na první uvidění chodce řidičem, měřit jen ze stojícího nebo pomalu jedoucího vozidla, je důležité zabývat se výzkumem rozdílnosti ve vnímání objektů řidičem ze stojícího a jedoucího vozidla. Potřebný výzkum v této oblasti však dosud nebyl realizován z důvodu neexistence vhodné metody měření, která by za jízdy umožňovala měřit vzdálenost mezi objektem na vozovce a vozidlem v okamžiku, kdy řidič objekt poprvé uvidí. Toto omezení je v práci odstraňováno tím, že pro určení okamžiku prvního uvidění objektu je využito měření změny úhlu pohledu řidiče. Použito je speciálního zařízení vyvinuté společností viewpointsystem (r), GmbH. Vzdálenost mezi vozidlem a chodcem je následně určována z rychlosti vozidla a doby potřebné na její ujetí. V práci jsou pro různé jízdní situace porovnány výsledky měření dohlednosti na chodce ze stojícího a jedoucího vozidla za snížené viditelnosti. Výsledky byly získány z rozsáhlých jízdních zkoušek uskutečněných v úzké spolupráci Ústavu soudního inženýrství, Vysokého učení technického v Brně a výzkumného institutu EPIGUS - Institut für ganzheitliche Unfall- und Sicherheitforschung z Rakouska.

English abstract

This article deals with the issues of determining the distance at which drivers can, in reduced visibility, spot for the first time a pedestrian on the road. This is important for clarifying and assessing serious traffic accidents such as collisions between vehicles and pedestrians. Since experts can measure the distance necessary to spot a pedestrian from a standing or slowly moving vehicle only, it is important to study the difference in perception of objects by drivers from a standing and a moving vehicle. However, so far no such necessary research has been conducted in this area, the reason being that no suitable measurement method was available which would enable to measure the distance between an object on the road and the vehicle in the moment when the driver spots the object. This limitation is in practice overcome by using for determining the moment the object is spotted a measurement of the change in the driver's angle of vision. Used for this purpose is a special device developed by viewpointsystem (r), GmbH. The distance between the vehicle and the pedestrian is subsequently determined from the vehicle's speed and the time necessary to cover that distance. The study compares for different traffic situations the results of measurements of the distance of visibility of pedestrians from a standing and a moving vehicle in reduced visibility. The results were obtained from extensive traffic tests conducted in close collaboration with the Institute of Forensic Engineering of the Brno University of Technology and the Austrian research institute EPIGUS - Institut für ganzheitliche Unfall- und Sicherheitforschung.

Keywords

analýza silničních nehod, vzdálenost přiměřená dohledu, reakce řidiče, vnímání řidiče v noční době

Key words in English

analysis of road accidents, distance adequate to visibility, driver's reaction, driver's perception at night

Authors

KLEDUS, R.; BRADÁČ, A.; SEMELA, M.

RIV year

2011

Released

20. 8. 2011

Publisher

Akademické nakladatelství CERM s.r.o.

Location

Brno

ISBN

1211-443X

Periodical

Soudní inženýrství

Year of study

22

Number

2-3

State

Czech Republic

Pages from

89

Pages to

101

Pages count

13

BibTex

@article{BUT72854,
  author="Robert {Kledus} and Albert {Bradáč} and Marek {Semela}",
  title="Porovnání odlišností při prvním spatření objektů řidičem ze stojícího a z jedoucího vozidla na základě jízdních zkoušek v reálném silničním provozu",
  journal="Soudní inženýrství",
  year="2011",
  volume="22",
  number="2-3",
  pages="89--101",
  issn="1211-443X"
}