Publication detail

Použití podpražcových podložek jako ochrana kolejového lože v běžné koleji a ve výhybkách

PLÁŠEK, O. HRUZÍKOVÁ, M.

Original Title

Použití podpražcových podložek jako ochrana kolejového lože v běžné koleji a ve výhybkách

English Title

The Use of Under Sleeper Pads as a Protection of Ballast in Plain Track and Turnouts

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

Stavební práce a dodávky stavebních dílů a materiálů pro modernizaci koridorů železničních drah České republiky vykazují nejvyšší možnou kvalitu. Přesto se občas projeví vady, které snižují výslednou kvalitu stavebního díla. K takové vadě patří jednostranné poklesy a průhyb betonových výhybkových pražců, provázené překročením povolených odchylek pro geometrické parametry koleje. Cílem řady výzkumných prací bylo nalezení příčin pro tuto vadu polohy a tvaru pražců. Bylo zjištěno, že základní příčinou těchto poklesů je extrémní namáhání štěrkového kolejového lože. Toto namáhání vede také ke vzniku volných prostor mezi ložnou plochou pražce a štěrkovou lavičkou. Ke snížení namáhání pražcového podloží se do konstrukce koleje vkládají pružné prvky. V tomto ohledu se jako účinné opatření u vyspělých evropských železničních drah sleduje použití podpražcových podložek. V článku obsažený popis statické analýzy a jejich výsledků vysvětluje mechanismus ochrany kolejového lože.

English abstract

Construction works and supply of structure elements and material for modernization of the Czech railway corridors show the highest quality. Despite of this fact the defects and failures occur, which decrease quality of civil structures. The unsymmetrical settlement and deflection of long bearers is one of such defect. The aim of many research works was to find the mechanism of the bearer position defect. The basic reason for the settlement is overloading of ballast bed. Such overloading causes the gaps under ends of sleepers and bearers. The elastic elements are included to permanent way wit goal to reduce stresses in ballast bed. The under sleeper pads are tested at European railways companies. The mechanism of ballast protection is explained in the paper due static analysis.

Keywords

železniční svršek, podpražcové podložky

Key words in English

permanent way, under sleeper pads

Authors

PLÁŠEK, O.; HRUZÍKOVÁ, M.

RIV year

2007

Released

1. 9. 2007

Publisher

Studio Akustika

Location

České Budějovice

ISBN

1801-9064

Periodical

Akustika

Year of study

2007

Number

8/2007

State

Czech Republic

Pages from

2

Pages to

14

Pages count

13

BibTex

@article{BUT45146,
  author="Otto {Plášek} and Miroslava {Hruzíková}",
  title="Použití podpražcových podložek jako ochrana kolejového lože v běžné koleji a ve výhybkách",
  journal="Akustika",
  year="2007",
  volume="2007",
  number="8/2007",
  pages="2--14",
  issn="1801-9064"
}