Publication detail

Význam společenskovědních předmětů pro úspěšnější začlenění absolventů do praxe

LINDR, J.

Original Title

Význam společenskovědních předmětů pro úspěšnější začlenění absolventů do praxe

English Title

Importance of social sciences for more successful gradutates' integration into praxis

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Univerzalita vzdělání absolventů zvyšuje jejich úspěšnou uplatnitelnost v praxi. Požadavky na absolventy společně s nároky na flexibilitu ukazují, že pouze odbornost nestačí. U absolventů technického studia je třeba více rozvíjet soft skills a dbát na osvojení klíčových kompetencí, aby byl absolvent v praxi odborně zdatný a všestranně úspěšný. K tomu napomáhá zařazení společenskovědních předmětů do kurikula technické univerzity. Příspěvek teoreticky zdůvodňuje nutnost všeobecného vzdělání u techniků. Technické vzdělávání studentů je viděno jako životní cesta otevřená novým poznatkům, zkušenostem a kreativním dovednostem. Přestože společenskovědní předměty mají v akademických plánech technických univerzit doplňující funkci, tato výuka je potřebná a přínosná. V průzkumné části příspěvek analyzuje přínos vybraných společenskovědních předmětů Etika v podnikání, Prezentační dovednosti a Inženýrská pedagogika na technické univerzitě, jak ho vidí sami studenti. Rozebírá faktory, které přínos ovlivňují, např. potřebnost pro budoucí práci, modernost výuky, intelektuální stimulace, využití znalostí aj. Příspěvek hledá spojitost mezi přínosem a faktory, posuzuje a statisticky vyhodnocuje jejich vzájemnou souvislost. Ukazuje se, že studenti oceňují, když výuka společenskovědních předmětů studenty posunuje v rozvoji a má těsnější propojení se studovaným oborem a praxí. Naopak méně příznivě studenti vnímají, pokud výuka nevede k intelektuální stimulaci, je zastaralá a chybí využití poznatků v praxi. Z toho plyne volání po inovaci a modernizaci vzdělávacích obsahů napomáhající úspěšnému začlenění absolventů do praxe.

English abstract

Universality of education of graduates increases their successful inclusion into praxis. Requirements for graduates together with demands for flexibility show that only expertise is not enough. For graduates of technical university, it is necessary to develop softs skills and to ensure mastery of key competences in order that graduates be fully competent and broadly successful in praxis. The implementation of social science subjects into the curriculum of technical universities helps to achieve this goal. The paper theoretically justifies the need of general education of technicians. Technical education of students is seen as a life way opened to new knowledge, experience and creative skills. Although social science subjects in academic plans of technical universities have only complementary function, this teaching is needed and beneficial. The exploratory part of the paper analyses the contribution of selected social science subjects “Ethics in Business”, “Presentation Skills” and “Pedagogy for Engineers” at the University of Technology, as they are viewed by the students. It analyses the factors that affect the contribution, e.g. the need for the future work, modernity of teaching, intellectual stimulation, utilising knowledge etc. The paper looks for a connection between the contribution and the factors, evaluates and assesses statistically their mutual connection. It is revealed that students appreciate when teaching of social science subjects improves students’ development and has a closer connection to the branch of studies and praxis. Conversely, stude44nts perceive less favourably when teaching does not lead to their intellectual stimulation, when it is outdated and lacks usage of knowledge in praxis. From this follows the call for innovation and modernisation of educational content assisting the successful integration of graduates into praxis.

Keywords

Všestranný rozvoj absolventů, společenskovědní předměty, faktory kvality výuky, přínos předmětů, statistické vyhodnocení

Key words in English

General graduates’ develompent, social science subjects, factors of teaching quality, contribution of subjects, statistical proceedings

Authors

LINDR, J.

Released

25. 6. 2018

Publisher

TUKE

Location

Košice

ISBN

978-80-553-2739-6

Book

Sociálne a psychologické aspekty globálneho trhu práce

Edition number

1

Pages from

298

Pages to

303

Pages count

6

BibTex

@inproceedings{BUT150084,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Význam společenskovědních předmětů pro úspěšnější začlenění absolventů do praxe",
  booktitle="Sociálne a psychologické aspekty globálneho trhu práce",
  year="2018",
  number="1",
  pages="298--303",
  publisher="TUKE",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-2739-6"
}