Publication detail

Jakost v managementu projektu a ISO 9001

KRESLÍKOVÁ, J., KUBÁT, L.

Original Title

Jakost v managementu projektu a ISO 9001

English Title

Project Management Quality and ISO 9001

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Úspěch projektu závisí do značné míry na kvalitě řízení projektu. Znalostní oblast, která se zabývá touto problematikou se nazývá Řízení jakosti v rámci projektu a zahrnuje tři základní procesy: plánování jakosti - stanovení, které normy se vztahují na projekt a určování, jak je splnit; zabezpečování jakosti - pravidelné vyhodnocování celkového plnění projektu s cílem poskytnout důvěru, že projekt bude vyhovovat příslušným normám jakosti; operativní řízení jakosti - sledování konkrétních výsledků projektu s cílem určit, jestli odpovídají příslušným normám jakosti a určování způsobů odstraňování příčin nevyhovujících výkonů. Je známo, že existují dvě hlediska pro aplikaci jakosti v managementu projektu: jakost procesů projektu a jakost produktu projektu. Nesplnění jednoho z těchto dvou hledisek může mít značný vliv na produkt projektu, na zainteresované strany projektu a na projekční organizaci. To také zdůrazňuje, že dosažení jakosti je odpovědností vedení vyžadující závazek vůči jakosti na všech úrovních v organizaci zainteresovaných na projektu, z nichž každá si ponechává odpovědnost za své vlastní procesy a produkty. Vytvoření a udržení jakosti procesu a produktu v projektu vyžaduje systematický přístup. V případě, že organizace usiluje o získání certifikátu podle požadavků ISO 9001, předpokládá se, že se politika jakosti organizace vezme v úvahu i při uplatňování v managementu projektu. Příspěvek se zabývá tím, jak má organizace aplikovat postupy jakosti dané normami souboru ISO 9000 v oblasti managementu projektu.

English abstract

The success of projects depends on the quality of project management mostly. The knowledge branch, which deals with issue is called the Project Quality Management and involves three basic processes:  quality planning - identifying which quality standards are relevant to the project and determining how satisfy them; quality assurance - evaluating overall project performance on a regular basic to provide confidence that the project will satisfy the relevant quality standards; quality control - monitoring specific project result to determine if they comply with relevant quality standards and identifying ways to eliminate causes of unsatisfactory performance. It is recognized that there are two aspects to the application of quality in project management: the quality of the project processes and the quality of the project product. A failure to meet either of these dual aspects may have significant effects on the project product, the project stakeholders and the project organization. This also emphasizes that the achievement of quality is a management responsibility, requiring a commitment to quality to be instilled at all levels within the organizations involved in the project, who each retain responsibility for their respective processes and products. Evolutions provide an opportunity for considering quality in a project requires a systematic approach. In case that the organization aspires to certification ISO 9001, there are expectations that the organization's quality policies are taken into account for implementation in the management of the project. In this article we concern how the organisation has to apply quality processes according to ISO 9000 standards in project management.

Keywords

MANAGEMENT PROJEKTU, JAKOST, PLÁN JAKOSTI, ISO 9001, PROCESY PROJEKTU, PRODUKTY PROJEKTU

Key words in English

Project Management, Quality, Quality Planning, ISO 9001, Project processes, Project Products

Authors

KRESLÍKOVÁ, J., KUBÁT, L.

RIV year

2003

Released

6. 11. 2003

Publisher

Sdružení Evida - konferenční servis

Location

Plzeň

ISBN

80-86596-28-1

Book

PROMA 03

Edition

Acta Evida No 23

Pages count

11

BibTex

@inproceedings{BUT10899,
  author="Jitka {Kreslíková} and Lubomír {Kubát}",
  title="Jakost v managementu projektu a ISO 9001",
  booktitle="PROMA 03",
  year="2003",
  series="Acta Evida No 23",
  pages="11",
  publisher="Sdružení Evida - konferenční servis",
  address="Plzeň",
  isbn="80-86596-28-1"
}