Publication detail

Use Microsoft Kinect in rehabilitation

RONKOVÁ, P. ŽALUD, L.

Original Title

Využití Microsoft Kinect v rehabilitaci

Czech Title

Využití Microsoft Kinect v rehabilitaci

English Title

Use Microsoft Kinect in rehabilitation

Type

abstract

Language

cs

Original Abstract

Dlouhodobě je jasně patrná snaha o nízkonákladovou a přitom kvalitní rehabilitaci pacientů nejen ve zdravotnických zařízeních, ale i v domácím prostředí. V poslední době se tato myšlenka stává stále reálnější díky prudkému nástupu moderních technologií z oblasti virtuální a rozšířené reality. Jedním z často diskutovaných přístrojů pro tuto rehabilitaci je zařízení Microsoft Kinect. Tento senzor byl uveden na trh v roce 2010 jako pouhý moderní ovladač počítačových her pro herní konzoli Microsoft XBOX360. Odborné komunity, především z oblasti robotiky, však rychle rozpoznaly značný potenciál zařízení i v dalších oblastech. Odborníci a nadšenci poměrně záhy vytvořili programové vybavení, které umožnilo připojení Kinectu k běžnému osobnímu počítači, zpracování hrubých dat ze snímače a tedy i využití ve zcela jiných oborech. Tím začal horečný vývoj aplikací využívajících Kinect pro vědecké účely. Tato vlna zájmu byla natolik silná, že i samotná firma Microsoft nakonec přehodnotila svůj postoj a uvolnila vývojové prostředky pro využití Kinectu na počítačích třídy PC. Microsoft Kinect je kombinovaný snímač s barevnou kamerou, dálkoměrnou kamerou a sadou prostorových mikrofonů. Data ze snímačů jsou kombinována a zpracována tak, že výstupem může být přímo rekonstrukce jakési kinematické kostry snímané osoby v reálném čase. Snímač však má řadu nezanedbatelných omezení, jako jsou latence (zpoždění), nízké rozlišení, apod., které značně omezují jeho využití. V příspěvku bude vysvětlen základní princip zařízení Microsoft Kinect. Dále budou rozebrány zajímavé perspektivy a aplikace zařízení v klinické praxi i v domácím prostředí vzhledem k technickým parametrům a vlastnostem zařízení. Krátce bude představen i nový Kinect II, který bude komerčně dostupný na konci roku 2013 a slibuje podstatně lepší technické parametry. Zařízení Kinect bude na prezentaci k dispozici pro možnost předvedení jeho vlastností přítomným odborníkům.

Czech abstract

Dlouhodobě je jasně patrná snaha o nízkonákladovou a přitom kvalitní rehabilitaci pacientů nejen ve zdravotnických zařízeních, ale i v domácím prostředí. V poslední době se tato myšlenka stává stále reálnější díky prudkému nástupu moderních technologií z oblasti virtuální a rozšířené reality. Jedním z často diskutovaných přístrojů pro tuto rehabilitaci je zařízení Microsoft Kinect. Tento senzor byl uveden na trh v roce 2010 jako pouhý moderní ovladač počítačových her pro herní konzoli Microsoft XBOX360. Odborné komunity, především z oblasti robotiky, však rychle rozpoznaly značný potenciál zařízení i v dalších oblastech. Odborníci a nadšenci poměrně záhy vytvořili programové vybavení, které umožnilo připojení Kinectu k běžnému osobnímu počítači, zpracování hrubých dat ze snímače a tedy i využití ve zcela jiných oborech. Tím začal horečný vývoj aplikací využívajících Kinect pro vědecké účely. Tato vlna zájmu byla natolik silná, že i samotná firma Microsoft nakonec přehodnotila svůj postoj a uvolnila vývojové prostředky pro využití Kinectu na počítačích třídy PC. Microsoft Kinect je kombinovaný snímač s barevnou kamerou, dálkoměrnou kamerou a sadou prostorových mikrofonů. Data ze snímačů jsou kombinována a zpracována tak, že výstupem může být přímo rekonstrukce jakési kinematické kostry snímané osoby v reálném čase. Snímač však má řadu nezanedbatelných omezení, jako jsou latence (zpoždění), nízké rozlišení, apod., které značně omezují jeho využití. V příspěvku bude vysvětlen základní princip zařízení Microsoft Kinect. Dále budou rozebrány zajímavé perspektivy a aplikace zařízení v klinické praxi i v domácím prostředí vzhledem k technickým parametrům a vlastnostem zařízení. Krátce bude představen i nový Kinect II, který bude komerčně dostupný na konci roku 2013 a slibuje podstatně lepší technické parametry. Zařízení Kinect bude na prezentaci k dispozici pro možnost předvedení jeho vlastností přítomným odborníkům.

English abstract

Virtual reality is currently widely applied in physical rehabilitation therapy. The interactive games with feedback increase patient motivation. For this purpose can be used the commercially available low-cost camera-based sensor Microsoft Kinect which is capable of tracking patient movement. During the last three years has been created a lot of applications with the sensor, especially for the stroke patients. Sensor is used in many hospitals, research centers and universities all over the world. The aim of the paper is to present the Microsoft Kinect and its applications.

Keywords

Microsoft Kinect, rehabilitation, applications

Released

11.10.2013

Location

Mikulov

Pages from

28

Pages to

28

Pages count

1

BibTex


@misc{BUT102310,
  author="Pavla {Horáková} and Luděk {Žalud}",
  title="Využití Microsoft Kinect v rehabilitaci",
  annote="Dlouhodobě je jasně patrná snaha o nízkonákladovou a přitom kvalitní rehabilitaci pacientů nejen ve zdravotnických zařízeních, ale i v domácím prostředí. V poslední době se tato myšlenka stává stále reálnější díky prudkému nástupu moderních technologií z oblasti virtuální a rozšířené reality.
Jedním z často diskutovaných přístrojů pro tuto rehabilitaci je zařízení Microsoft Kinect. Tento senzor byl uveden na trh v roce 2010 jako pouhý moderní ovladač počítačových her pro herní konzoli Microsoft XBOX360. Odborné komunity, především z oblasti robotiky, však rychle rozpoznaly značný potenciál zařízení i v dalších oblastech. Odborníci a nadšenci poměrně záhy vytvořili programové vybavení, které umožnilo připojení Kinectu k běžnému osobnímu počítači, zpracování hrubých dat ze snímače a tedy i využití ve zcela jiných oborech. Tím začal horečný vývoj aplikací využívajících Kinect pro vědecké účely. Tato vlna zájmu byla natolik silná, že i samotná firma Microsoft nakonec přehodnotila svůj postoj a uvolnila vývojové prostředky pro využití Kinectu na počítačích třídy PC.
Microsoft Kinect je kombinovaný snímač s barevnou kamerou, dálkoměrnou kamerou a sadou prostorových mikrofonů. Data ze snímačů jsou kombinována a zpracována tak, že výstupem může být přímo rekonstrukce jakési kinematické kostry snímané osoby v reálném čase. Snímač však má řadu nezanedbatelných omezení, jako jsou latence (zpoždění), nízké rozlišení, apod., které značně omezují jeho využití.
V příspěvku bude vysvětlen základní princip zařízení Microsoft Kinect. Dále budou rozebrány zajímavé perspektivy a aplikace zařízení v klinické praxi i v domácím prostředí vzhledem k technickým parametrům a vlastnostem zařízení. Krátce bude představen i nový Kinect II, který bude komerčně dostupný na konci roku 2013 a slibuje podstatně lepší technické parametry. Zařízení Kinect bude na prezentaci k dispozici pro možnost předvedení jeho vlastností přítomným odborníkům.",
  chapter="102310",
  year="2013",
  month="october",
  pages="28--28",
  type="abstract"
}