Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail oboru
FSIZkratka: D-KPIAk. rok: 2015/2016Zaměření: Konstrukční inženýrství
Program: Stroje a zařízení
Délka studia: 4 roky
Akreditace od: Akreditace do: 31.12.2020
Profil
Tento obor připravuje studenty na samostanou tvůrčí práci v konstrukční praxi a klade důraz na komplexní znalosti, integrování poznatků vědy, techniky a také umění v procesu projektování. Studenti , kteří se soustředí na problémy oblasti procesního inženýrství, jsou vedeni k samostatnosti při řešení vývoje, optimálního vedení, efektivního navrhování a projekce procesů v různých průmyslových oblastech.
Garant
prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Definovat a popsat jakým způsobem se promítají ekologické aspekty do reálné praxe při navrhování produktů v oblasti průmyslového designu.
Školitel: Křenek Ladislav, doc. akad. soch., ArtD.
Úkolem je nalezení spolehlivé metody diagnostiky založené na víceparametrovém hodnocení stavu a provozních podmínek pomaloběžných (velkorozměrových) valivých ložisek.
Školitel: Mazal Pavel, doc. Ing., CSc.
Úkolem je aplikovat metodu akustické emise v oblasti diagnostiky funkce vybraných typů pneumatických a hydraulických prvků pro dopravní techniku s cílem včasné identifikace vzniku jejich poškození. Výsledky práce budou podkladem pro vytvoření profesionálního zařízení pro potřeby průmyslu.
Mazání šnekových ozubení představuje jednu z dosud plně neobjasněných oblastí problematiky elastohydrodynamického a smíšeného mazání bodových kontaktů. Cílem práce je studium mechanizmů utváření mazacího filmu za podmínek vyskytujících se ve šnekovém ozubení.
Školitel: Křupka Ivan, prof. Ing., Ph.D.
Cílem práce je vývoj nové zkušební komory pro realizaci základních experimentů technologie SLM. Komora umožní testování různých kovových prášků na bázi hliníku. Práce ma experimentální charakter. Téma sleduje aktualní trendy vývoje a výzkumu na zahraničních univerzitách.
Školitel: Paloušek David, doc. Ing., Ph.D.
Při průchodu maziva kontaktem dochází k významným změnám jeho viskozity a hustoty s tlakem, které mohou být navíc ovlivněny rychlostním profilem napříč mazacím filmem. Tato práce je zaměřena na objasnění rychlostního profilu v mazaném kontaktu za pomocí vizualizace v optickém tribometru.
Školitel: Hartl Martin, prof. Ing., Ph.D.
Úkolem je vypracovat a ověřit metodiku identifikace strukturních změn, které nastávají v cyklicky zatěžovaných dílcích před vznikem krátkých únavových trhlin. Pozornost bude zaměřena zejména na materiály vytvořené metodou SLM (selective laser melting) a na možnost korelace stupně poškození se záznamy metody akustické emise, příp. dalších vhodných postupů nedestruktivního zkoušení.
V servisní praxi v poslední době u některých vozidel selhává ověřená zkušební metodika EUSAMA. Projekt nového testeru podvozků bude vycházet z analýzy příčin selhávání. V rámci projektu bude vytvořen virtuální model, simulující chování kola na plošině testeru a nezbytné hardwerové i softwerové prostředky pro identifikaci parametrů vozidel.Cílem projektu je vývoj zkušební metodiky a konstrukce prototypu inovovaného testeru závěsů kol, schopného proniknout na trh.
Školitel: Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc.
Akustická holografie v blízkém poli je označení pro skupinu metod umožňujících rekonstrukci akustických veličin příslušných k objektu ve třírozměrném prostoru na základě měření akustického tlaku ve vhodné rovině. Cílem projektu je aplikace těchto moderních metod do oblasti diagnostiky zdrojů hluku motorových vozidel. Záměrem je ověřit možnosti využití této inovativní technologie, zakoupené v rámci projektu NETME+.
Při vzájemném relativním pohybu třecích povrchů může docházet k významnému generování tepla, které významně ovlivňuje chování mazacího filmu. Cílem práce je studium vlivu termálních procesů v centrální oblasti bodového kontaktu při uplatnění poznatků z experimentů na optickém tribometru.
V oblasti mazání strojních uzlů se vedle systémů preventivní údržby stále častěji uplatňují také principy prediktivní údržby, tedy údržby na základě monitoringu provozních podmínek. Podmínkou fungování těchto systémů je existence poznatků o mezních stavech a podmínkách mazání. Cílem práce je experimentální studium závislostí mezi počátečními projevy mezních stavů valivých ložisek a optimálními parametry mazání.
Práce je zaměřena na tématický okruh průmyslový design, specializace design vizuálních komunikací. Teoretický uměnovědný projekt historických vazeb v grafickém a průmyslovém designu s důrazem na domácí region a mezinárodní vlivy. Významné osobnosti regionálního designu, designově významné podniky a instituce a jejich design, designérské školství atp. ve zvoleném období a dané lokalitě. Cílem je zpracování tematiky průmyslové grafiky (v celku, v detailu) a její zahrnutí do kontextu vývoje designu.
Školitel: Rajlich Jan, doc. Ing. arch.
Studium opotřebení, tření a mazání kontaktních povrchů umělých kloubních náhrad v současné době řeší přední světová tribologická pracoviště, mezi něž patří i tribologická výzkumná skupina Ústavu konstruování. Cílem disertační práce je studium mechanismů utváření mazacího filmu mezi různými kontaktními povrchy kyčelních náhrad za pomoci optických metod. Řešení disertační práce probíhá ve spolupráci s Fakultní nemocnicí v Olomouci.
Školitel: Vrbka Martin, prof. Ing., Ph.D.
Mnoho vědeckých publikací se v poslední době věnovalo aplikaci magnetoreologických kapalin v konstrukci hydraulických tlumičů odpružení. Tyto kapaliny však kromě nesporných výhod, mají poměrně málo zmiňované nevýhody. Cílem studia je nalézt a popsat tato slabá místa při dlouhodobém provozování. Součástí projektu bude i pokračování ve vývoji originální koncepce MR reometru.
Povrchové nerovnosti významně ovlivňují utváření mazacího filmu v kontaktech strojních částí. Jejich přítomnost na třecím povrchu může vést k zásadnímu poškození strojních součástí. Cílem studia je objasnění vlivu povrchových rýh na rozložení tloušťky mazací vrstvy v bodových kontaktech užitím experimentů na optickém tribometru.
Cílem práce je identifikovat vliv provozních parametrů výrobní technologie SLM na vybrané mechanické vlastnosti hliníkových slitin. Práce ma experimentální charakter. Téma sleduje aktualní trendy vývoje a výzkumu na zahraničních univerzitách v oblasti rapid prototyping a aditivních technologií.
Složení motorových olejů významným způsobem ovlivňuje funkci spalovacích motorů. Vhodně zvolené přísady mohou zvýšit účinnost i prodloužit životnost pohybujících se částí. Cílem studia je ukázat přínos takovýchto přísad na funkci motoru.
Cílem práce je popsat a definovat jakým způsobem a s jakými výsledky se promítá aplikace plastů do oblasti průmyslového designu.
Při průmyslové aplikaci nejmodernějších analyzátorů akustické emise jsou snímány velmi rozsáhlé datové soubory. Úkolem je navrhnout a ověřit postupy pro separování dat, které odpovídají sledovaným změnám a které umožní odfiltrovat rušivé vlivy a optimalizovat velikost zpracovávaných souborů bez ztráty informační hodnoty.
Studijní plán oboru není zatím pro tento rok vygenerován.