Detail oboru

Konstrukční a procesní inženýrství

FSIZkratka: D-KPIAk. rok: 2010/2011Zaměření: Stavba letadel a provoz letadel

Program: Stroje a zařízení

Délka studia: 4 roky

Akreditace od: Akreditace do: 1.3.2016

Profil

Tento obor připravuje studenty na samostanou tvůrčí práci v konstrukční praxi a klade důraz na komplexní znalosti, integrování poznatků vědy, techniky a také umění v procesu projektování. Studenti , kteří se soustředí na problémy oblasti procesního inženýrství, jsou vedeni k samostatnosti při řešení vývoje, optimálního vedení, efektivního navrhování a projekce procesů v různých průmyslových oblastech.

Garant

Vypsaná témata doktorského studijního programu

  1. Dosažení evropských standardů ve vybavení malých mezinárodních letišť

    Přednostně se evropské standardy uplatňují v ČR na velkých mezinárodních letištích (Praha, Brno, Ostrava, Karlovy Vary) s pravidelnou leteckou dopravou . V ČR existuje řada dalších mezinárodních veřejných letišť určených pro mezinárodní dopravu malými dopravními a sportovními letadly a dále existují mezinárodní neveřejná letiště. Bude provedena analýza současného stavu malých mezinárodních letišť a navržena jejich kategorizace. Pomocí modelování bude navrženo a ověřeno minimální technické vybavení pro jednotlivé kategorie. Bude se vycházet z existující RWY a TWY a dále úrovně vybavení prostředky ZLT. Navrhne se metodika posouzení vhodnosti dalšího technického vybavení malých letišť vzhledem ke stanovené kategorii. Návrh metodiky bude teoreticky zdůvodněn vhodnými postupy (modelováním) .

    Školitel: Kulčák Ludvík, prof. Ing., CSc.

  2. Ekologické aspekty provozu civilních letadel na letišti

    Ekologie provozu civilních letadel v poslední době nabývá na důležitosti. Vzhledem k neustále se zvyšujícímu objemu provozu je snaha snížit jeho negativní působení nejen na lidské zdraví, ale i na okolní prostředí a jeho faunu a flóru.. Toto je třeba především v okolí letišť, kde se střetávají požadavky na zajištění vzrůstající kapacity provozu s požadavky na snižování zátěže životního prostředí a s požadavky územního plánování nejvíce. Cílem práce bude zmapovat všechny možné aspekty vzájemného ovlivňování leteckého provozu a okolí a návrh metodiky snižování negativních důsledků provozu letadel na životní prostředí při zachování (nebo zvýšení) provozní bezpečnosti. Důraz by měl být kladen především na oblast hluku, který bývá nejvážnějším ekologickým problémem v provozu letišť.

    Školitel: Vosecký Slavomír, doc. Ing., CSc.

  3. Implementace navigačních specifikací PBN v podmínkách optimalizované navigační infrastruktury ČR

    Současné pozemní systémy radionavigačního zabezpečení mají být dále doplňovány a postupně nahrazeny Globálními navigačními satelitními systémy spolu s implementací strategických cílů rozvoje CNS/ATM při širokém nasazení prostorové navigace. Mezinárodní organizace pro civilní letectví předpokládá v každém státě vytvoření Konceptu vzdušného prostoru. Implementace Navigačních specifikací PBN, jako jeho součásti, je spojena s posouzením současných a budoucích perspektivních radionavigačních prostředků, dosahovanou úrovní výkonnosti palubních systémů letadel leteckých provozovatelů a mnoha dalších kroků. Při uvážení hlediska globálního navigačního prostředí a postavení ČR uvnitř prostoru států ECAC se předpokládá vypracování metodiky implementace Navigačních specifikací na základě Konceptu vzdušného prostoru ČR při zhodnocení současné radionavigační infrastruktury a budoucích možností její optimalizace s přechodem na nové technologie GNSS.

    Školitel: Kevický Dušan, prof. Ing., CSc.

  4. Monitorování stavu letecké konstrukce a prognostika

    Práce bude zaměřena na monitorování částí leteckých, převážně kompozitních konstrukcí, posuzování jejich stavu a hodnocení zbytkové životnosti. V rámci práce se předpokládá využití rozměrově malých, lehkých a levných piezo keramických senzorů generujících povrchové Lambovy vlny (případně i jiných senzorů) umožňujících detekci, lokalizaci a zjištění velikosti defektu pro stanovení závažnosti poškození konstrukce. Cílem práce je zhodnocení využitelnosti těchto senzorů pro monitorování konstrukce a zpracování metodiky monitorování konstrukce s navazujícím hodnocením rozsahu a druhu poškození s následným výpočtem zbytkové životnosti. V rámci práce se předpokládá úzká spolupráce se společností Honeywell International, s.r.o.

    Školitel: Juračka Jaroslav, doc. Ing., Ph.D.

  5. Návrh metodik zvýšení bezpečnosti a kvality malých mezinárodních letišť v ČR

    Problematika bezpečnosti a kvality je jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňující činnost na velkých mezinárodních letištích (Praha, Brno, Ostrava, Karlovy Vary) s pravidelnou leteckou dopravou . V ČR existuje řada dalších mezinárodních veřejných letišť určených pro mezinárodní dopravu malými dopravními a sportovními letadly a dále existují mezinárodní neveřejná letiště. Bude provedena analýza současného stavu zajišťování bezpečnosti a kvality na malých mezinárodních letištích a navržena jejich kategorizace. Z hlediska bezpečnosti bude vyhodnocena vnitřní bezpečnost (související s vlastní leteckou dopravou) a vnější bezpečnost (související s přepravou nebezpečných látek, zbraní, drog apod.). Pomocí modelování budou navrženy a ověřeny různé metodiky zaměřené na zvýšení bezpečnosti a kvality na letištích.

    Školitel: Kulčák Ludvík, prof. Ing., CSc.

  6. Návrh stabilizačního systému pro letoun s redukovanou stabilitou

    Mezi dnešní trendy v konstrukci velkých dopravních letadel patří zmenšování ocasních ploch. Snížení plochy ocasních ploch vede k poklesu odporu a úspoře paliva, ale vede také k snížení stability letounu, takže letoun bez dalších úprav nemusí vyhovět předpisu FAR část 25 na ovladatelnost letounu. Možným řešením tohoto problému je implementace stabilizačních algoritmů v elektronickém systému řízení (Fly-by-Wire). Hlavním cílem práce bude navrhnout stabilizační algoritmy pro plně digitalizovaný FBW systém a analýza vlivů diskretizace signálů a jejich zpoždění v digitálním systému a zpoždění přenosu signálů. Dále budou v rámci práce analyzovány vliv různých chyb, které mohou být způsobeny digitálním přenosem dat. Hlavním výstupem práce by měla být metodika jak postupovat při návrhu stabilizačních algoritmů s ohledem na vlastnosti digitálního FBW systému.

    Školitel: Hlinka Jiří, doc. Ing., Ph.D.

  7. Pravidla provozu bezpilotních letadel (UAS) v řízeném vzdušném prostoru Evropy a požadavky na jeho technické zabezpečení

    Současný vývoj bezpilotních leteckých systémů (UAS) vyžaduje usilovné studium jak legislativy, tak technických řešení jejich uvádění do vzdušného prostoru. Uspokojivá řešení nebyla dosud publikována. Proto je velmi žádoucí studovat tyto problémy právě nyní. Cíle: - shromáždit a zhodnotit dostupné informace/názory světových znalců na to, jak řídit letecký provoz pilotovaných a bezpilotních letadel v řízeném vzdušném prostoru, - analyzovat celou legislativu UAS a technické možnosti a omezení, které byly o těchto věcech dosud publikovány, - vypracovat modelový návrh implementace základních legislativních požadavků a z nich plynoucích technických řešení. Přínosy: - přehled o problematice, - osobní vzdělání v této zvláštní oblasti služeb letovému provozu, - obohacení zkušenosti české odborné veřejnosti v oblasti ATS.

    Školitel: Vosecký Slavomír, doc. Ing., CSc.

  8. Vytvoření a ověření programového systému výpočtu zatížení letounu

    V současné době je na LÚ několik programů a metodických postupů, které jsou využívány pro výpočet zatížení křídla, ocasních ploch a dalších konstrukčních částí. Jednotlivé programy nejsou vzájemně propojeny a vyžadují složitý způsob přípravy dat, jejich přenos a kontrolu. Cílem disertační práce je doplni teoretické analýzy systému, modernizovat některé postupy a propojit jednotlivé programy do jednoho programového systému a tento systém ověřit na konkrétních příkladech.

    Školitel: Píštěk Antonín, prof. Ing., CSc.


Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

Studijní plán oboru není zatím pro tento rok vygenerován.