Detail předmětu

Strategický marketing

FP-RsmpPAk. rok: 2017/2018

Předmět je zaměřen na rozvoj manažerských a marketingových dovedností studentů, jakož i na pochopení vazeb mezi rozhodnutími managementu v různých oblastech podnikového řízení a realizovanou firemní strategií. Výuka proběhne formou manažerské simulace - využitím špičkové simulační hry The Global Market Place.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou obeznámeni s podstatou strategického marketingového řízení, s metodami strategické marketingové analýzy a s principy tvorby a realizace marketingových strategií. Rozvinou schopnosti potřebné pro strategické plánování a realizaci v dynamicky se měnícím tržním prostředí. Pochopí důležitost provázanosti marketingových a finančních rozhodnutí a důležitost poskytovat hodnotu svým zákazníkům.

Prerekvizity

Znalosti základních ekonomických a marketingových termínů, schopnost týmové práce, time-management, znalosti práce s PC

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek a na to navazujících cvičení. Řada přednášek bude povinných - toto bude vymezeno v kalendářním plánu výuky na začátku semestru, cvičení budou mít formu e-learningu a budou založena na týmové spolupráci při řešení zadání v souladu s rozvojem tržní situace.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti budou pracovat v soupeřících týmech. Hodnocení proběhně několika způsoby - základní bude výsledek týmového výkonu dle BSC řízených firem, a hodnocení psaného assignmentu - business plánu.

Osnovy výuky

Úvod do simulace, seznámení s obsahem a formou výuky a hodnocením předmětu
Tvorba týmů
Řešení problémů v týmu
Marketingový průzkum – význam informací a metody jejich získávání a vyhodnocování
Interpretace výsledků marketingového průzkumu a způsoby jejich převedení do forrmulace strategických cílů firem.
Návrh marketingové strategie, její realizace a upřesňování dle vývoje na trhu
Tvorba marketingové strategie - 4P - výrobkové, cenové, distribuční a komunikačnís trategie
Finanční aspekty marketingových rozhodnutí – promítnutí rozhodnutí v oblasti firemní strategie do výsledků firmy
Business plan – příprava a tvorba business plánu jako podkladu pro možné investice rizikového kapitálu do firmy
Realizace firemní strategie a analýza výkonu firmy pomocí vyváženého systému ukazatelů výkonnosti firmy – BSC jako kriterium výkonu firmy
Závěrečná prezentace výsledků firem

Učební cíle

Cílem předmětu je:
- procvičit praktické schopnosti při získávání, zpracování, analýzách a využití informací o vnějším prostředí podniku (zejména o trhu, zákaznících, konkurenci a technických trendech),
- procvičit a rozvíjet schopnosti využívat informace pro tvorbu a realizaci marketingové strategie v globálním měřítku,
- seznámit studenty s řešením problémů v projektovém týmu
- seznámit studenty se způsoby promítnutí marketingových rozhodnutí do dalších oblastí podnikového managementu.
- ověřit schopnosti řešit komplexní rozhodovací problémy s řadou konfliktů mezi příčinami a následky.
- rozvinout schopnosti leadershipu, týmové práce a interpersonálních dovedností

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

V průběhu výuky studenti získávají pravidelnou zpětnou vazbu formou dílčích zpráv o vývoji tržní situace a tržního podílu jejich virtuálních firem. Získávané informace mají povahu jednak volně dostupných informací, jednak "placených" informací. Studenti mají k dispozici širokou škálu informací o situaci vlastní firmy, jakož i o situaci na trhu. Tyto informace jim slouží pro určení jejich strategie a pro naplňování této strategie řadou praktických rozhodnutí v oblasti výroby, zásob, tvorby reklamního sdělení, médiaplánu, řízení prodejních sil, tvorby cen a dalších. Významnou formou kontroly v průběhu výuky je pak sestavení Business planu a jeho předložení řídícímu týmu a zejména závěrečný workshop v němž jsou široce diskutovány klíčové kroky a rozhodnutí každého týmu.



Základní literatura

ZAMAZALOVÁ, M. a kol.: Marketing. Praha: C.H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-115-4

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Seznámení s obsahem a formou výuky a hodnocením předmětu. Úvod do problematiky strategického řízení, strategického marketingu.
2.Tvorba týmů, řešení problémy v týmu, týmové role, synergie v týmové práci.
3. Marketingový průzkum - význam informací a metody jejich získávání a vyhodnocování.
4. Metodika přípravy a realizace marketingového průzkumu.
5. Interpretace výsledků marketingového průzkumu a způsoby jejich využití při formulaci strategických cílů firem a způsobů jejich dosažení.
6. Návrh firemní strategie a z toho vyplývající marketingové strategie a způsobů její realizace.
7. Tvorba a realizace marketingové strategie - využití koncepce 4P / 4C
8. Vazba mezi marketingovými rozhodnutími a vybranými oblastmi řízení podniku (řízení výroby, řízení obchodních činností, řízení prodeje, řízení lidských zdrojů, řízení kvality, řízení lidských zdrojů, řízení marketingové komunikace, řízení financí)
9. Finanční aspekty marketingových (a navazujících) rozhodnutí. Promítnutí / dopad firemních rozhodnutí do výsledků firmy.
10. Business plan - podstata, příprava a tvorba business plánu jako podkladu pro rozhodování v taktickém a strategickém časovém horizontu (např. rozhodování o investicích do technického rozvoje)
11. Realizace firemní strategie a analýza výkonu firmy pomocí vyváženého systému ukazatelů výkonnosti firmy - BSC.
12. Závěrečná prezentace výsledků firmy
13. Zpětná vazba, hodnocení předmětu.

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Marketingová strategie – východiska, postup zpracování a realizace
2. Marketingový výzkum – význam informací a metody jejich získávání
3. Vytvoření a efektivní řízení týmů
4. Vývoj nového výrobku
5. Tvorba a realizace cenové, distribuční a komunikačnís trategie
6. Finanční aspekty marketingových rozhodnutí
7. Business plan
8. Vyvážený systém ukazatelů výkonnosti firmy - BSC