Detail předmětu

Integrované systémy managementu

FSI-XIM-KAk. rok: 2015/2016

Předmět Integrované systémy managementu má seznámit studenty se základními principy moderního řízení výkonnosti podniku, zásadami systémového a statistického myšlení tak, aby byli schopni je aplikovat v rámci celého podniku i na dílčí procesy. Poskytuje základní vědomosti o evropské politice kvality a komplexních systémech zajišťování kvality v kontextu ochrany životního prostředí a BOZP v EU jako podmínky pro uvádění produktů na trh. Seznamuje se systémy technických standardů důležitých pro definování společných rozhraní systémů (organizací, produktů). Získané znalosti jsou předpokladem pro zvládnutí navazujících předmětů oboru a pochopení významu komplexní kvality všech procesů pro přijatelnost finálního produktu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Znalost principů komplexního řízení kvality (TQM), legálních rámců (ČR, EU) řízení organizací orientovaného na úspěch na trhu. Vědomosti o postupech povinného a dobrovolného posuzování shody. Znalost norem významných pro komplexní řízení jakosti (technických, systémových ISO 9000, ISO 14000, OHSAS 18001 aj.). Vědomosti o základních principech prostředků a nástrojů managementu.

Prerekvizity

Základní vědomosti o podniku a jeho řízení, vědomosti o technologiích, znalosti z matematiky a fyziky v rozsahu obvyklém pro bakalářský stupeň studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu:
Presence ve cvičení. Vypracování jedné seminární práce na téma vypsané na začátku semestru. Přednesení jednoho referátu a absolvování tří testů na témata vyhlašovaná učitelem během semestru. Při nesplnění těchto podmínek může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku.
Pokud student získá za aktivity během semestru více, než 50 bodů, bude mu navržena známka podle klasifikační stupnice a nemusí skládat zkoušku. Ostatní studenti se musí podrobit zkoušce (kombinovaná písemná a ústní).
Klasifikační hodnocení studenta: výborně (91 – 100 bodů), velmi dobře (81 – 90 bodů), dobře (71 – 80 bodů), uspokojivě (61 – 70 bodů), dostatečně (51 – 60 bodů), nevyhovující (0 – 50 bodů).

Osnovy výuky

Přednáška
1. Základní pojmy. Definice kvality (úplný produkt). Dimenze kvality. Orientace na zákazníka. Stanovení priorit. Orientace na procesy. Integrovaný systém řízení. Vývoj přístupů k řízení podniků a organizací. Six Sigma, Lean Production.
2. Komplexní řízení kvality (TQM). Řízení marketingem, vedení personálu ke kvalitě, úplné inženýrské řešení a plánování kvality (QFD, FMEA). Environmentální a bezpečnostní omezující podmínky systému managementu.
3. Posuzování shody. Povinné a dobrovolné posuzování shody. Právní akty EU. Právní prostředí v ČR.
4. Technické normy. Kvalita jako shoda na rozhraní procesů. Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem. Normy řady ISO 9000. Posuzování shody podle norem ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001 (certifikace integrovaného systému managementu).
5. Prostředky řízení kvality. Technická kontrola. Operační analýza. Psychologické a sociologické studie. Ergonomické studie. Aplikovaná statistika.
6. Nástroje řízení kvality. Sběr dat, vývojové diagramy, histogramy, Ishikawův diagram, Paretova analýza, regulační diagramy, regresní a korelační analýza. Brainstorming, afinitní diagramy, maticové diagramy atd.

Cvičení
Pro cvičení se každoročně tvoří plán podle počtu studentů. Náplní cvičení jsou referáty studentů na zvolená témata a diskuse k nim. Okruh témat koreluje s tématy přednášek.

Učební cíle

Vyložit základní principy a hlavní prostředky moderního řízení kvality v kontextu ochrany životního prostředí a BOZP. Seznámit studenty se základy komunitárního práva EU.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontroluje se účast ve cvičeních. Každý student musí absolvovat všechny bodované aktivity. Vyučující může studentovi stanovit náhradní podmínky pro uznání předmětu a udělení zápočtu.

Základní literatura

Mizuno, S.: Řízení jakosti. Victoria Publishing, Praha, 1992
ČSN EN ISO 14000 Systémy environmentálního managementu – 2 svazky (ISO 14001, ISO 14004), ÚNMZ, Praha, 2005
ČSN OHSAS 18001 Systémy managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci – Požadavky. ÚNMZ, Praha, 2008
Nenadál, J. a kol.: Moderní management jakosti. Management Press, Praha, 2008

Doporučená literatura

Fiala, A. a kol. : Management jakosti s podporou norem ISO 9000:2000. Verlag Dashöfer, Praha, 2000 – 2006
Juran, J. M.; Gryna F. M.: Juran´s Quality Control Handbook. McGraw-Hill, Inc., New York, 1988
Deming, W. E.: The New Economics for Industry, Government, Education. MIT Center for Advanced Engineering Study, Cambridge, MA., 1993

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2I-K magisterský navazující

    obor M-KSB , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace

22 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Základní pojmy. Definice kvality (úplný produkt). Dimenze kvality. Orientace na zákazníka. Stanovení priorit. Orientace na procesy. Integrovaný systém řízení. Vývoj přístupů k řízení podniků a organizací. Six Sigma, Lean Production.
2. Komplexní řízení kvality (TQM). Řízení marketingem, vedení personálu ke kvalitě, úplné inženýrské řešení a plánování kvality (QFD, FMEA). Environmentální a bezpečnostní omezující podmínky systému managementu.
3. Posuzování shody. Povinné a dobrovolné posuzování shody. Právní akty EU. Právní prostředí v ČR.
4. Technické normy. Kvalita jako shoda na rozhraní procesů. Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem. Normy řady ISO 9000. Posuzování shody podle norem ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001 (certifikace integrovaného systému managementu).
5. Prostředky řízení kvality. Technická kontrola. Operační analýza. Psychologické a sociologické studie. Ergonomické studie. Aplikovaná statistika.
6. Nástroje řízení kvality. Sběr dat, vývojové diagramy, histogramy, Ishikawův diagram, Paretova analýza, regulační diagramy, regresní a korelační analýza. Brainstorming, afinitní diagramy, maticové diagramy atd.

Řízené samostudium

43 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Pro cvičení se každoročně tvoří plán podle počtu studentů. Náplní cvičení jsou referáty studentů na zvolená témata a diskuse k nim. Okruh témat koreluje s tématy přednášek.