Detail předmětu

Mikroekonomie 2

FIT-MI2Ak. rok: 2015/2016

Předmět se zaměřuje na rozšíření již poznaných mikroekonomických vztahů, pojmů, zákonitostí. Jejich aplikací je možno řešit běžné ekonomické problémy a vztahy mezi mikroekonomickými subjekty. Základním cílem předmětu je naučit studenty využívat hlubší teoretické zázemí pro aplikované ekonomické disciplíny a předměty na inženýrské úrovni studia ekonomie. první část se zaměřuje na nástroje a obecné principy, které jsou používány v mikroekonomii a ukazuje konstrukci jednoduchých i složitějších ekonomických modelů. Teorie spotřebitele se zabývá rozhodováním spotřebitele a formováním poptávky včetně analýzy vlivu rizika na volbu spotřebitele. Východiskem teorie firmy je vztah mezi vstupy a výstupem, který se následně promítá do analýzy nákladů. Stěžejním problémem v Rozhodování firmy je volba optimálního výstupu, která je ovlivněn tržní strukturou. Cílem analýzy trhu výrobních faktorů je vysvětlit formování optimálního množství vstupů používaných firmou k výrobě. V závěru předmětu jsou studenti seznámeni s překážkami efektivní alokace zdrojů trhem a nutností či zbytečností státních zásahů do struktury trhu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Student bude znát na pokročilé úrovni systematický výklad mikroekonomických nástrojů, pomocí nichž lze analyzovat konkrétní případy tržního chování jedinců (resp.domácností) a firem. V rámci předmětu budu studenti též seznámeni s užitím nástrojů mikroekonomické analýzy k vyhodnocení účinků hospodářské politiky (zejména pak v její strukturální či mikroekonomické části) na jednání jedinců a firem.

Prerekvizity

Předpokládájí se znalosti z Ekonomie rozsahu bakalářského studia.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Osnovy výuky

Osnova přednášek:
  1. Základní mikroekonomické nástroje a mechanismy, koncepry elasticit, využití mikroekonomie prakticky.
  2. Chování spotřebitele.
  3. Volba technologie firmou.
  4. Náklady a příjmy firmy.
  5. Optimum dokonale konkurenční firmy, rovnováha dokonale konkurenčního trhu.
  6. Optimum firmy a rovnováha odvětví v podmínkách nedokonalé konkurence (monopol).
  7. Cenové diskriminace, regulace monopolu.
  8. Oligopolní tržní struktury.
  9. Monopolistická konkurence.
  10. Alternativní teorie firmy.
  11. Dokonale a nedokonale konkurenční trh výrobních faktorů.
  12. Formování nabídky a poptávky na trhu práce.
  13. Trh kapitálu, investiční rozhodování.

Učební cíle

Studenti získají znalosti o chování spotřebitele a firmy na trzích finální produkce a na trzích výrobních faktorů při použití náročnějšího analytického aparátu při rozlišení různých časových horizontů a s přihlédnutím k podmínkám nejistoty a rizika a k mikroekonomickým důsledkům působení státu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních se průběžně kontroluje.

Základní literatura

  • LUŇÁČEK, J., BENEŠ, J.,Mikroekonomie, 2006 CERM Brno, ISBN 80-214-3293-4

Doporučená literatura

  • FRANK,R.H. Mikroekonomie a chování, 1. vyd. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1995. 765s. ISBN 25-042-95
  • SOUKUPOVÁ, J. - HOŘEJŠÍ, B. - MACÁKOVÁ, L. - SOUKUP, J. Mikroekonomie. Management Press, 2. vydání, Praha 1999, 548s., ISBN 80-7261-005-8

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MMI , libovolný ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Základní mikroekonomické nástroje a mechanismy, koncepry elasticit, využití mikroekonomie prakticky.
  2. Chování spotřebitele.
  3. Volba technologie firmou.
  4. Náklady a příjmy firmy.
  5. Optimum dokonale konkurenční firmy, rovnováha dokonale konkurenčního trhu.
  6. Optimum firmy a rovnováha odvětví v podmínkách nedokonalé konkurence (monopol).
  7. Cenové diskriminace, regulace monopolu.
  8. Oligopolní tržní struktury.
  9. Monopolistická konkurence.
  10. Alternativní teorie firmy.
  11. Dokonale a nedokonale konkurenční trh výrobních faktorů.
  12. Formování nabídky a poptávky na trhu práce.
  13. Trh kapitálu, investiční rozhodování.

Cvičení odborného základu

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor