Detail předmětu

Pedagogická psychologie

FIT-IPSOAk. rok: 2015/2016

Předmět je tématicky rozdělen na dvě části. První část představuje seznámení studentů s výchozími stanovisky, teoriemi a terminologií obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Navazující druhá část se soustřeďuje na stěžejní témata pedagogické psychologie jako je kupř. proces učení, vztah učitel - žák, typologie učitele nebo problematika školního neprospěchu. V předmětu je rovněž dán určitý prostor pro psychologické sebepoznání studentů a nácvik relaxačních technik, kde se uplatňují především zážitkové techniky spojené s prezentací psychologických testů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Získání předpokladů k hlubšímu pochopení a zvládnutí psychologických determinant problémů, vázaných na oblast pedagogické praxe.

Prerekvizity

Základní vstupním předpokladem je především zájem o danou tematiku.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Osnovy výuky

Osnova přednášek:
  1. Dějiny psychologie. Předmět, úkoly, odvětví a metody psychologie.
  2. Socializace, sociální učení. Psychologie sociálních skupin.
  3. Komunikace. Asertivní komunikace. Zvláštnosti pedagogická komunikace.
  4. Teoretické otázky vývojové psychologie. Charakteristika jednotlivých vývojových období.
  5. Osobnost z psychologického hlediska, její struktura.
  6. Kognitivní procesy I: Biologický základ psychiky. Vědomí a pozornost. Vnímání. Paměť.
  7. Kognitivní procesy II: Myšlení. Tvořivost. Učení.
  8. Motivační, emoční a volní procesy. Duševní hygiena.
  9. Psychologie výchovy. Osobnost vychovatele z psychologického hlediska. Metody a prostředky výchovy.
  10. Sociálně patologické jevy. Specifické vývojové poruchy chování.
  11. Příčiny školní neúspěšnosti. Specifické vývojové poruchy učení.

Učební cíle

Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i osobním životě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

  • Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. (CS)
  • Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha, Portál, 1997. (CS)
  • Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha, Portál, 2000. (CS)

Doporučená literatura


Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , libovolný ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Dějiny psychologie. Předmět, úkoly, odvětví a metody psychologie.
  2. Socializace, sociální učení. Psychologie sociálních skupin.
  3. Komunikace. Asertivní komunikace. Zvláštnosti pedagogická komunikace.
  4. Teoretické otázky vývojové psychologie. Charakteristika jednotlivých vývojových období.
  5. Osobnost z psychologického hlediska, její struktura.
  6. Kognitivní procesy I: Biologický základ psychiky. Vědomí a pozornost. Vnímání. Paměť.
  7. Kognitivní procesy II: Myšlení. Tvořivost. Učení.
  8. Motivační, emoční a volní procesy. Duševní hygiena.
  9. Psychologie výchovy. Osobnost vychovatele z psychologického hlediska. Metody a prostředky výchovy.
  10. Sociálně patologické jevy. Specifické vývojové poruchy chování.
  11. Příčiny školní neúspěšnosti. Specifické vývojové poruchy učení.