Detail předmětu

Pokročilé informační systémy

FIT-PISAk. rok: 2015/2016

Modelování procesů v informačních systémech. Internetová rozhraní informačních systémů. Managerské informační systémy a prostředky získávání odvozených informací. Transakční modely. Podpora rozhodování, metody dolování dat. Podrobná struktura ekonomického informačního systému pro podmínky České republiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Přehledová znalost širokého spektra různých informačních systémů. Detailní znalost moderních metod vytváření informačních systémů orientovaných zvláště na ekonomiku a státní správu v České republice. Metodologie návrhu a výstavby informačního systému.

Prerekvizity

Nejsou žádné prerekvizity.

Způsob a kritéria hodnocení

Nejméně polovina bodů, které lze získat za aktivity během semestru (testy a projekt), tj. 25 bodů.

Osnovy výuky

Osnova přednášek:
  1. Zopakovaní definice dat, základní modelovací principy, struktura a kolekce.
  2. Pokročilé transakční modely směrem k workflow.
  3. OLAP - vícedimenzionální pohled na data, model, zobrazení vícedimenzionálního pohledu, data mining I.
  4. OLAP - vícedimenzionální pohled na data, model, zobrazení vícedimenzionálního pohledu, data mining II. 
  5. Data x informace, sémantika, ontologie a sémantický web - RDF I.
  6. Data x informace, sémantika, ontologie a sémantický web - RDF II.
  7. Ekonomický informační systém - personalistika a mzdy.
  8. Ekonomický informační systém - podvojné účetnictví.
  9. Ekonomický informační systém -  zakázky, objednávky, fakturace.
  10. Ekonomický informační systém - banky, platba, sklady.
  11. Příklad návrhu OLTP informačního systému -  školní informační systém. 
  12. Internetový obchod jako portálové řešení informačního systému I.
  13. Internetový obchod jako portálové řešení informačního systému II.

Osnova ostatní - projekty, práce:
  1. Vybrat si nějaký konkrétní problém z oblasti IS k detailnímu řešení. Možné náměty na projekty jsou aktualizovány každý rok, avšak studentům je zanechán prostor řešit problém vlastní (viz příklady zadání).
  2. Specifikovat řešený problém formou neformální specifikace. Na základě této specifikace cvičící potvrdí vhodnost projektu.
  3. Formálně popsat (stačí na papíře) řešení pomocí diagramů UML (diagram použití, diagram tříd, některý vhodný dynamický diagram).
  4. Definovat rozhraní s návazným systémem formou sady dokumentů XML přicházejících a odcházejících (dokumenty popsané pomocí XML schemat či DTD).
  5. Implementovat popsané řešení tak aby byla umožněna práce (prohlížečem přes Internet) s daty v jednoduché databázi a komunikace XML dokumentů přes rozhraní.
  6. Příklady zadání: Nákup a prodej cenných papírů. Přihlašování do kursů. Prodej letenek. Diář. Rezervace místenek ve vlaku. Prodej zájezdů v cestovní kanceláři. Sporožiro s platebními kartami. Sklad. Informační systém výrobního podniku udržující údaje o stavu zásob. Dispečink záchranné služby. Obchodní dům.

Učební cíle

Na základě znalostí o informačních systémech na úrovni bakalářského předmětu Informační systémy rozšířit znalosti o informačních systémech a technologii jejich výstavby.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Test v polovině semestru. Průběžná kontrola řešení projektu vedoucím.

Prerekvizity a korekvizity

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MBS , libovolný ročník, letní semestr, povinný
    obor MBI , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MIN , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MMI , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MMM , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MPV , libovolný ročník, letní semestr, volitelný
    obor MIS , 2. ročník, letní semestr, povinný
    obor MGM , 2. ročník, letní semestr, volitelný
    obor MSK , 2. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Zopakovaní definice dat, základní modelovací principy, struktura a kolekce.
  2. Pokročilé transakční modely směrem k workflow.
  3. OLAP - vícedimenzionální pohled na data, model, zobrazení vícedimenzionálního pohledu, data mining I.
  4. OLAP - vícedimenzionální pohled na data, model, zobrazení vícedimenzionálního pohledu, data mining II. 
  5. Data x informace, sémantika, ontologie a sémantický web - RDF I.
  6. Data x informace, sémantika, ontologie a sémantický web - RDF II.
  7. Ekonomický informační systém - personalistika a mzdy.
  8. Ekonomický informační systém - podvojné účetnictví.
  9. Ekonomický informační systém -  zakázky, objednávky, fakturace.
  10. Ekonomický informační systém - banky, platba, sklady.
  11. Příklad návrhu OLTP informačního systému -  školní informační systém. 
  12. Internetový obchod jako portálové řešení informačního systému I.
  13. Internetový obchod jako portálové řešení informačního systému II.

Projekt

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor