Detail předmětu

Rating a oceňování podniku

FP-FropPAk. rok: 2015/2016

Prezentovat studentům modely hodnocení spolehlivosti podniku a přístupy k určování hodnoty podniku. Obeznámit studenty s postupem určování hodnoty podniku. Zaměřit se na strategický analýzu podniku, zejména z hlediska vyhledávání nositelů hodnoty. Procvičit metody tvorby finančního plánu a tvorba modelu na PC. Prezentovat a aplikovat metody určování hodnoty podniku.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Po absolvování předmětu student bude schopný:
- rozlišovat mezi jednotlivými druhy ratingu a ovládat teoretické základy hodnocení bonity podniku,
- aplikovat základní modely hodnocení bonity podniku,
- volit mezi metodami určování hodnoty podniku z hlediska účelu ocenění,
- prakticky použít metody určování hodnoty podniku.

Prerekvizity

Předmět je možné absolvovat pouze po úspěšném ukončení předmětu Finanční management. Očekává se znalost metod finančního plánování, modelů stanovení nákladů kapitálu, metod analýzy časových řad a jejich využití k prognózám budoucích tržeb. Předpokladem je znalost práce s excelem na vyšší úrovni a schopnost vyhledávání relevantních dat.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu principů, rozhodovacích problémů a metodologie dané disciplíny. Cvičení podporují zejména praktické zvládnutí látky obsažené v přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti budou hodnoceny na základě zpracování samostatné práce zaměřené na ocenění podniku a její obhajoby. Seminární práci je nutné odevzdat nejpozději na poslením cvičení. Druhá část hodnocení vychází z ověření teoretických znalostí.Zkouška probíhá ústně společně s obhajobou práce.

Osnovy výuky

1. Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti. Modely hodnocení bonity podniku.
2. Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku.
3. Metody určování hodnoty podniku.
4. Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku. Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku.
5. Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout systémový pohled na podnik a faktory tvorby hodnoty podniku. Prezentovat metody strategické analýzy podniku, která je východiskem ratingového hodnocení podniku. Systematicky prezentovat metody určování hodnoty podniku a předpoklady jejich použití.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka bude kontrolovaná ve cvičeních. Nahrazování výuky je plně v kompetenci cvičícího.

Základní literatura

DAMODARAN, A. Damodaran on valuation: security analysis for investment and corporate finance. 2 Ed. Hoboken: John Wiley & Sons. 2006. ISBN 0-471-75121-9 (EN)
DAMODARAN, A. Investment valuation: tools and techniques for determining the value of any asset. 2 Ed. New York: John Wiley & Sons. 2002. ISBN 0471414883 (EN)
McKINSEY & COMPANY, KOLLER, T., GOEDHART, M., WESSELS, D. (2005) Measuring and Managing th Value of Companies. 4th Editon (University Edition). New Jersey: Wiley. 742 p. ISBN 978-0-471-70221-4. (EN)
MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku:proces ocenění,základní metody a postupy.2011, 494 s.. Praha: Ekopress, ISBN 978-8086929-67-5. (CS)
MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku pro pokročilé: hlubší pohled na vybrané problémy. Praha: Ekopress, 2011. 548 s. ISBN 978-80-86929-80-4 (CS)
MAŘÍKOVÁ, P. a MAŘÍK, M. Diskontní míra pro výnosové oceňování podniku. 1. vyd. Praha: VŠE a IOM, 2007. ISBN 978-80-245-1242-6 (CS)
MAŘÍK, M. a MAŘÍKOVÁ, P. Moderní metody hodnocení výkonnosti a oceňování podniku. 2. přepr. a rozš. vyd., Praha: Ekopress. 492 s. ISBN 978-80-86929-32-3. (CS)
JUREČKA, J. Oceňování ochranné známky jako součásti nehmotného majetku. 2. přepr. vyd. Praha: VŠE a IOM, 2007. ISBN 978-80-245-1303-4 (CS)
ŠANTRŮČEK, J. Pohledávky, jejich cese a hodnota. 2. aktualizované vyd. Praha: Oeconomia, 2005. ISBN 80-245-0873-7 (CS)
VINŠ, P. a LIŠKA, V. Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X. (CS)

Doporučená literatura

MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku:proces ocenění,základní metody a postupy.2011, 494 s.. Praha: Ekopress, ISBN 978-8086929-67-5. (CS)
ŠANTRŮČEK, J. Pohledávky, jejich cese a hodnota. 2. aktualizované vyd. Praha: Oeconomia, 2005. ISBN 80-245-0873-7 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-UFRP , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

10 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

• Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti
• Modely hodnocení bonity podniku. Metody určování hodnoty podniku.
• Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku.
• Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku.
• Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku.
• Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku.

Cvičení

20 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod do předmětu. Práce na PC.
Postupy tvorby bankrotních modelů.
Případová studia: Kompletní ocenění konkrétního podniku:
- strategická analýza externího okolí, určení atraktivity odvětví a potenciálu růstu podniku
- strategická analýza růstového potenciálu podniku
- finanční analýza podniku
- genrátory hodnoty a jejich prognóza
- předběžné ocenění podniku na základě generátorů hodnoty
- finanční plán
- ocenění metodou diskontovaného cash flow. Syntéza, diskuse
Odevzdání seminárních prací.