Detail předmětu

Obchodování

FP-BobPAk. rok: 2015/2016

Předmět poskytuje přehled o činnostech obchodování. Seznamuje studenty s jeho základními operacemi - nákupem a prodejem, přepravou, udržováním zásob, výzkumem a ovlivňováním trhu a poskytováním obchodních služeb. Definuje pojem obchodní kategorie a její význam pro realizaci obchodních činností.Vysvětluje základní formy obchodu a soubor podmínek, ve kterých se obchodování realizuje.Cílem předmětu je objasnit pojem obchod a činnosti spojené s obchodováním. Vysvětlit vztah těchto činností k základním funkcím podniku.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získají vědomosti týkající se obecného přehledu o obchodě a činnostech spojených s jeho realizaci. Budou schopni objasnit pojem obchod a obchodní činnosti, charakterizovat společenský a ekonomický význam obchodu, definovat pojem obchodní kategorie a jejich význam pro obchodní činností, vysvětlit soubor podmínek, ve kterých se obchodování realizuje, poukázat na požadavky obchodu v souvislosti se vstupem ČR do EU.

Prerekvizity

Předpokládají se znalosti základních makroekonomických a mikroekonomických vztahů, funkcí podniku a jeho ekonomika a znalost obchodně-právních vztahů podniku.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

V rámci výuky budou využívány přednášky v Power Pointu, případové studia a řízené diskuse.

Způsob a kritéria hodnocení

Při hodnocení předmětu je důraz kladený na systematickou, průběžnou práci studentů. Výsledné hodnocení je klasifikováno dle stupnice ECTS a bude závislé nejen na výsledcích písemného prověření znalostí, ale také na aktivní kontrolované účasti studentů na přednáškách. Cílem hodnocení je prověřit znalosti, schopnosti a dovednosti studentů formou zpracování týmového semestrálního projektu.
Požadavky na ukončení (procentní váha)
Návrhový list semestrálního projektu 5%
Semestrální týmový projekt 80%
Přednášky (včetně přednášek odborníků z praxe) 15%

Osnovy výuky

Přednáška
Význam a funkce obchodu. Vymezení pojmů v oblasti obchodu. Historie obchodu.
Základní formy obchodu a soubor podmínek, ve kterých se obchod realizuje.
Požadavky obchodování v evropském prostoru.
Obchodní kategorie. Prostřednici obchodní činnosti. Zprostředkovatelé obchodních
činností.
Obchodování ve vztahu k základním funkcím podniku. Základní subsystémy průmyslového a obchodního podniku.
Charakteristika podnikové funkce nákupu. Objekty a formy nákupu. Řízení nákupu.
Modely nákupního procesu organizací. Klasické modely a modely nákupního procesu konce 20.století.
Marketing nákupního procesu. Výzkum nákupního trhu. Nákupní marketingový mix. Podmínky fungování nákupního marketingu v podniku.
Volba dodavatele. Vytváření dodavatelsko-odběratelských vztahů. Administrativa nákupu a skladování (obchodní faktura, objednávka, kupní smlouva, standardní klasifikace produkce, skladové karty, výdejky, dodací list).
Vývoj prodeje v moderní společnosti. Charakteristika funkce prodeje. Činnosti související s prodejem a jejich řízení.
Organizace prodeje. Varianty prodejního útvaru. Výběr, výcvik a hodnocení prodejců.
Práce prodejce-profesionála. Chování zákazníka během nákupu zboží. Základní prodejní techniky. Prodejní jednání.

Učební cíle

Cílem předmětu je objasnit pojem obchod a činnosti spojené s obchodováním. Vysvětlit vztah těchto činností k základním funkcím podniku. Nastínit soubor podmínek, ve kterých se obchodní podnikání realizuje v kontextu vstupu České republiky do Evropské unie.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Je plně v kompetenci učitele. Aktivní účast ve výuce a průběžná kontrola vědomostí ve výuce.

Základní literatura

PRAŽSKÁ, L. JINDRA, J. a kol. Obchodní podnikání. Praha: Management Press, 2002, 2.vyd. 874s. ISBN 80-7261-059-7 (CS)
VIESTOVÁ, K. Teória obchodu. Bratislava: Sprint vfra, 2001, 208s. ISBN 80-88848-88-1. (SK)
LUKOSZOVÁ, X. Nákup a jeho řízení. Brno: Computer Press, 2004. 1.vyd. 170s. ISBN 80-251-0174-6. (CS)
ROSENAU,M., D. Řízení projektu. Brno:Computer Press. 2000. 344s.ISBN 80-7226-218-1 (CS)
CLOW, K.E,BAACK, D. Reklama, propagce a marketingová komunikace. 1.vyd. Brno: Computer Press. 2008.484s.ISBN 978-80-251-1769-9. (CS)

Doporučená literatura

SCHIFFMAN, L., KANUK, L., L. Nákupní chování. Brno, 2004. 1.vyd. 633s. ISBN 80-251-0094-4. (CS)
URBAN, L. Evropský vnitřní trh a příprava České republiky na začlenění. Praha: Linde, 2002. 247s. ISBN 80-7201-342-4. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-EPM , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Význam a funkce obchodu. Vymezení pojmů v oblasti obchodu. Historie obchodu.
Základní formy obchodu a soubor podmínek, ve kterých se obchod realizuje.
Požadavky obchodování v souvislosti se vstupem ČR do EU.
Obchodní kategorie. Prostřednici obchodní činnosti. Zprostředkovatelé obchodních činností.
Obchodování ve vztahu k základním funkcím podniku. Základní subsystémy průmyslového a obchodního podniku.
Charakteristika podnikové funkce nákupu. Objekty a formy nákupu. Řízení nákupu.
Modely nákupního procesu organizací. Klasické modely a modely nákupního procesu konce 20.století.
Marketing nákupního procesu. Výzkum nákupního trhu. Nákupní marketingový mix. Podmínky fungování nákupního marketingu v podniku.
Volba dodavatele. Vytváření dodavatelsko-odběratelských vztahů. Administrativa nákupu a skladování (obchodní faktura, objednávka, kupní smlouva, standardní klasifikace produkce, skladové karty, výdejky, dodací list).
Vývoj prodeje v moderní společnosti. Charakteristika funkce prodeje. Činnosti související s prodejem a jejich řízení.
Organizace prodeje. Varianty prodejního útvaru. Výběr, výcvik a hodnocení prodejců.
Práce prodejce-profesionála. Chování zákazníka během nákupu zboží. Základní prodejní techniky. Prodejní jednání.