Detail předmětu

Hodnotový management

FP-FhmPAk. rok: 2015/2016

Hodnotový management je nástrojem řízení přípravy a provádění inovací. Je tvořen aplikačními disciplínami hodnotového inženýrství (hodnotová analýza, inverzní hodnotová analýza, hodnotové projektování a výrobková strategie), manažerskými činnostmi a manažerským chováním.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Student bude po absolvování studia umět:základy efektivního metodického postupu analýzy, funkčního přístupu a modelování, navrhování a hodnocení nových řešení technických i manažerských problémů.

Prerekvizity

Základy organizace a manažerských funkcí podniku, pochopení důležitosti zákazníka v tržním hospodářství.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení zápočtu je požadováno splnění následujících podmínek:
1. Aktivní účast na cvičeních bude kontrolována a hodnocena učitelem – max. 100 bodů.
2. Úspěšné absolvování zápočtového testu – max. hodnocení 100 bodů v řádném termínu, 80 bodů v prvním opravném a 60 bodů ve druhém opravném termínu.
3. Úspěšné zpracování semestrální práce v předem určeném termínu. Maximálně 100 bodů při předání v určeném termínu, při pozdním odevzdání pouze max. 80 bodů.
4. Celkový počet bodů pro zápočet musí být vyšší než 150 bodů.

Osnovy výuky

Základní tématická náplň přednášek je následující:
- Podstata hodnotového přístupu.
- Hodnota pro zákazníka.
- Funkce a jejich hodnocení.
- Hodnotová analýza.
- Inverzní hodnotová analýza.
- Hodnotové projektování.
- Výrobková strategie.
- Hodnotový management jako nástroj rozhodování manažerů.
- Hodnotový management v Evropě a ve světě.

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).

Učební cíle

Prezentovat teoretické základy hodnotového přístupu a metody jeho praktického uplatňování při zvyšování prosperity firmy prostřednictvím maximalizace hodnoty pro zákazníka.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené neúčasti na cvičení může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, zpravidla vypracování dílčího písemného úkolu.

Základní literatura

1.BARTES, F. Hodnotový management.Studijní text pro kombinovanou formu studia. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2013. 141 s. ISBN 978-80-214-4785-1. 2.VLČEK, R. Hodnotový management. Praha: Management Press, 1992. (CS)
VLČEK,R. Hodnota pro zákazníka. Praha: Management Press, 2002. 443s. ISBN 80-7261-068-6. (CS)
DOSTÁL, V., LOUBAL, J., BARTES, F. Hodnotové inženýrství. Cesta k dosažení komerčně úspěšného výrobku.2.vyd. Ostrava: Key Publishing, 2011. 379 s. ISBN 978-80-7418-106-1. (CS)

Doporučená literatura

ČSN EN 12973 (01 0121) Hodnotový management ČNI, Praha 2000. (CS)
ČSN EN 1325 -1 (01 0120) Slovník hodnotového managementu, hodnotové analýzy a funkční analýzy Část 1: Hodnotová analýza a funkční analýza ČNI, Praha 1997. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-UFRP , 1. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň přednášek je následující:
- Podstata hodnotového přístupu.
- Hodnota pro zákazníka.
- Funkce a jejich hodnocení.
- Hodnotová analýza.
- Inverzní hodnotová analýza.
- Hodnotové projektování.
- Výrobková strategie.
- Hodnotový management jako nástroj rozhodování manažerů.
- Hodnotový management v Evropě a ve světě.


Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).