Detail předmětu

Ateliér - konceptuální design

FSI-YEX-AAk. rok: 2015/2016

Studenti formou experimentu rozvíjí invenci, fantazii a originální přístup při hledání nové formy, funkce a obsahu navrhovaného díla. Zadání jsou zpracovávána stejným způsobem jako u předchozího kurzu, ale jsou rozsahem nebo podstatou řešené problematiky náročnější: řešení městské dopravy, lodní doprava, experimentální bydlení, likvidace odpadu v budoucnosti atd. Studenti jsou vedeni k zpracování úkolů tak, aby jejich projev byl charakteristickým vyjádřením tvůrčí osobnosti.
Předmět je inovován s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

7

Zajišťuje ústav

Nabízen zahradničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

Uvolněná forma zadání i vlastní prezentace umožňuje objevovat nové směry a přístupy k řešení vlastního úkolu. Takto získané znalosti a dovednosti mohou dalším tvůrčím přístupem posunout hranici chápání daného problému i vlastního řešení.

Prerekvizity

Student musí zvládat základy kresby a modelování, nutné pro prezentaci designérských návrhů. Dále je nutno zvládat a pochopit základy prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace třírozměrných modelů. U návrhů je potřebné osvojení designérských řešení jednodušších průmyslových výrobků. Pro prezentaci projektů je žádoucí znalost programů Rhinoceros 3D, Illustrator a Photoshop.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tvůrčí práce v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), zpracování klauzurních prací, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je další rozvoj kreativních a invečních schopností studentů řešit obecné zadání v oblasti designu netradičními myšlenkovými postupy. Studenti zde nemusí tak důsledně respektovat jinak přísně dané technické, technologické, provozní či ekonomické požadavky.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vedoucí práce nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelárna) - pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí projektu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být i u omluvené absence projekt přijat, protože jej nelze dostatečně zvládnout a náhradní zadání není možné.

Základní literatura

John Heskett: Industrial Design, Thames a Hudson, 1980
Byars, Mel: Design encyclopedia, Klinkhardt+Bietmann, 1994
Carlotte & Peter Fiell: Industrial Design A-Z, Taschen 2000

Doporučená literatura

Lamarová, M.: Průmyslový design, Odeon,1984
Periodika: Design trend 1992-2004

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-PDS , 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

78 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Zadání úkolu - návrhu designu průmyslového výrobku;
Analýza problému, získání podkladů a informací;
Návrhové skici, první korekce;
Další návrhy a skici, popř. modelové skici;
Schválení definitivní verze, vypracování výsledného posteru;
Vypracování výsledného posteru, zadání 2. úkolu;
Dokončení výsledného posteru, doplňující korekce, analýza 2. úkolu;
Obhajoba 1. úkolu, 2.úkol - návrhy a skici;
Návrhy a skici k 2.úkolu, popř.modelové skici;
Schválení konečné varianty;
Vypracování výsledného posteru, konzultace;
Dopracování výsledného posteru, doplňující korekce;
Obhajoba 2.úkolu (ateliérové práce).