Detail předmětu

Teorie současného výtvarného umění - zimní

FaVU-3TSVU-ZAk. rok: 2015/2016

Po rozpadu modernismu coby určujícího uměleckého směru dvacátého století působí historie a teorie současného umění jako chaotický spletenec různých tendencí, někdy ne zcela přesně označovaný jako postmodernismus. Předmět Teorie současného výtvarného umění sleduje dění na světové umělecké scéně v současnosti.


Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

0

Výsledky učení předmětu

Písemné reflexe zadaných textů, seminární diskuse.

Prerekvizity

Znalost teorie a dějin umění 20. století.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška.

Osnovy výuky

- Modernismus a jeho teorie v druhé polovině 20. století
Referát a texty: Clement Greenberg a jeho žáci
- Umění a společenská subverze, Fluxus, SI
Referát a texty: Guy Debord
- Minimalismus a Pop Art, úděl publika umění 20. století. Leo Steinberg
Referát a texty: Andy Warhol a Donald Judd
- Dematerializace umění a nové přístupy k tradičním uměleckým žánrům
Referát a texty: Allan Kaprow
- Teorie postmodernismu
Referát a texty: Michel Foucault: Kdo je to Autor?
- Intermédia, nová média a současné teorie fotografického a digitálního obrazu
Referát a texty: Lev Manovich
- Místně specifické umění a instalace
Referát a texty: Miwon Kwon, One Place After Another: Notes on Site Specificity
- Postmodernismus a periferie
Referát a texty: Edward Said a Boris Groys
- Pokusy o revize modernistických postojů, umění a politika
Referát a texty: Časopis October a jeho autorský okruh - nová syntéza dějin umění 20. století
- Postprodukce a znovuobnovení zájmu o umělecké strategie 60. a 70. let
Referát a texty: Nicolas Bourriaud


Učební cíle

Cílem předmětu Teorie současného výtvarného umění je podat přehled o teoriích výtvarného umění posledních čtyřiceti let, seznámit studenty se základními texty výtvarné teorie daného období a naučit studenty tyto poznatky aplikovat na konkrétní uměleckou tvorbu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednáška a seminář s diskusí zadaných textů.
1. 75 % účast na setkáních a četba povinné literatury
2. za semestr 2 x ústní referát - prezentace tématu
3. vypracování písemné práce




Základní literatura

Theories and Documents of Contemporary Art; A Sourcebook of Artists's Writings, ed. Kristine Stiles a Peter Selz, University of California Press, Berkeley 1996.
Nicolas Bourriaud, Postprodukce, Tranzit, Praha 2004.
Co je to fotografie? ed. Karel Císař, Herrmann a synové, Praha 2004.
Hans Belting, Konec dějin umění, Mladá fronta, Praha 2000
Jiří Ševčík, Pavlína Morganová, Dagmar Dušková (ed.), České umění 1938-1989, Academia, Praha 2001

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUD doktorský

    obor UMVP_DK , 2. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program VUD doktorský

    obor UMVP_DP , 2. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program VUD doktorský

    obor VUUP_DK , 2. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program VUD doktorský

    obor VUUP_DP , 2. ročník, zimní semestr, povinný

  • Program VUD doktorský

    obor UMVP_DK , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor VUUP_DK , 3. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor