Detail předmětu

Akce a re-akce - letní

FaVU-PSC-LAk. rok: 2015/2016

Předmět „Akce & Re-akce“ je technologickou oporou pro zájemce o studium performance. Praktickým cvičením akčních technik úzce navazuje na teoretické přednášky z historie akčního umění „Media akce“ a „Prezentace mediaarchivu“. Doplňuje ateliérový program o společná interaktivní cvičení a experimenty. Studentům klade za cíl osvojit si různé přístupy k akční tvorbě, především s ohledem na prožívání vlastní tělesnosti. Jde o nabytí zkušenosti tvůrčí práce s tělem a vědomým pohybem, sebepoznání, případně o zážitky hraničních možností (nikoli předvádění se).

V úvodní části lekce (rozehřátí - pohybová příprava) jsou postupně představovány základní systémy práce s tělem a dechem, jak je používají tradiční světové kultury (zen, butoh, yoga, tai-čchi, sufi, přírodní národy). Přes hry s rytmem, hlasem, hudbou a pohybem se náplň předmětu dotkne také svobodného pohybu v tanci, improvizace a intuice.

Důraz je však kladen na prožití klasických děl z dějin akčního umění metodou
re-performance. Po krátké historické připomínce jsou na motivy, návody, odkazy, reprodukce opakovány „piecy“ nejrůznějších umělců a období dle přiloženého programu.

Jde nejen o trénink, ale o tvůrčí variace, zážitek po svém, učení tělem. Studenti získají lepší povědomí o historii akčního umění a širokou paletu technik, které mohou použít ve vlastní svobodné tvorbě.
Bonusem jsou okamžité reakce spolužáků, příp. zpětná vazba od kolemjdoucí veřejnosti. Výuka totiž probíhá nejen ve škole, ale pokud možno také ve veřejném prostoru – park, ulice, náměstí. Součástí je také každý semestr společná akce v galerijní instituci, při příležitosti festivalu nebo na jiném environmentálně, socio-kulturně nebo historicky aktuálním místě.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Vědomý, svobodný, tvořivý pohyb, vědomé, svobodné, tvořivé myšlení a obecně tvůrčí přístup k životu. Schopnost vystoupit z automatismů života a vnímat aktuální výzvy beze strachu a bez předsudků. Schopnost rozpustit akutní i chronické strachy a napětí. Schopnost nenásilně a přirozeně obnovovat psychické i fyzické nástroje člověka. Schopnost dlouhodobě udržet soustředění v nepřetržitém proudu meditačních zážitků. Schopnost vnímat a vyjadřovat hudbu celou svojí bytostí.
Součástí kurzu jsou fyzická, dechová a mentální cvičení (z tradičních škol východu i západu), která harmonizují energetický systém člověka a připravují nás na setkání vlastním tvůrčím potenciálem.

Prerekvizity

Žádné.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet (docházka + vlastní praxe).

Osnovy výuky

1. Zátiší - zenová meditace, yoga ásana
2. Prostor, figura - introspekce, vizualizace, wu-ti taičchi
3. Objekt v pohybu, tělo v pohybu – čchikung, butoh, sufi, hrdelní a alikvótní zpěv
4. Akce, příběh – indiáni, inuiti, sibiřští kamlani, přírodní národy - storytelling
5. Komunikace, kontext – wyda, osobní mytologie, pohyb jako sdělení, lucidní snění
6. Česko-slovenské umění akce – fyzické básnictví, hry s rytmem a pohybem, spontánní tanec

Re-performing program (6 semestrů, 1 téma na 14 dní):
konkrétní cvičení (volné asociace) např.:
Knížák – navštiv strom, kamenný koncert, kolemdoucí kokrhají, happening Nový svět Havlík – spánek pod drnem / Kovanda – stání jako překážka v davu, pomoc řece plynout, umisťování kostky cukru ve veřejném prostoru, polibek přes sklo… apod.

Učební cíle

Tancem mapujeme časoprostor a nasáváme zkušenost zakódovanou do geometrie časoprostoru tím, že tuto geometrii tancem zviditelňujeme, že jednotlivé geometrické tvary tělem uskutečňujeme. Rozechvíváme vlákna kosmického života a tvořivě se podílíme na všem, co se v danou chvíli děje. Naše tělo se stává součástí totálního fraktálu života, přestává být vedeno sobectvím a začíná být vedeno soucítěním. Ve vzájemném zrcadlení mikrokosmu a makrokosmu může konečná bytost realizovat nekonečné bytí; právě v prolnutí vnitřního a vnějšího může být relativní vjem povýšen na absolutní vizi. Tak lze nazřít, že svět, ve kterém žijeme, je postaven na míru našemu tělu. Lidské tělo presentuje míru, určuje takt a vkus a je lidskému egu dokonalou laboratoří pro průzkum tajů universa; prostředkem naplnění smyslu vlastní existence. Uctívání těla o sobě člověka ničí, úcta k tělu coby divukrásné manifestaci ducha uschopňuje člověka k tvorbě.
Práci s tělem podpoříme experimentální hudbou. Dovolíme proudu tónů, aby prostoupil naše tělo a provedl nás skrytými krajinami vědomí. Během tance se uvolníme, pustíme všechny osobní strachy a položíme se do pravé své přirozenosti, v níž lze v každém okamžiku sebe znovu občerstvovat a oživovat, z níž lze čerpat sílu k bytí na Zemi, z níž lze tvořit v souladu s duchovními zákony a přece svobodně, v níž je obsažen celý příběh lidského sebe-uvědomění. Do této přirozenosti budeme usilovat vnořit celou osobnost a následně dovolíme všem orgánům, omytým a očištěným spočinutím ve vlastní přirozenosti, aby tančily, aby tancem vyjevily onen příběh vepsaný v lidské duši.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast je povinná.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Lysebeth A.: Jóga. Praha, Olympia, 1988
Lysebeth A.: Cvičíme jógu. Praha, Olympia, 1988
Nešpor K.: Yoga and Relaxation.., , 0
Vishnudevananda: The Complete Illustrated Book of Yoga. New York, Pocket Books, 1960
Kriyananda G.: The Kriya Yoga Upanishad and the Mystical Upanishads. Chicago, The Temple of Kriya Yoga, 1993
Iyengar B.K.: Light on Pranayama the Yogic Art of Breathing. Crossroad/Herder & Herder, 1995
Niranjananda Sw.: Prana Pranayama Prana Vidya. Bihar School of Yoga, 2002
Lysebeth A.: Pránájáma. Praha, Argo, 1999
Swami Muktibodhananda: Swara Yoga: The Tantric Science of Brain Breathing (incl. Shiva Swarodaya). Bihar School of Yoga publication, 1999
Johari H.: Ájurvédská masáž. Praha, Pragma, 2002
Avalon A. (ed., sum.): Principles of Tantra I. - The Tantratattwa of Sríyukta Siva Chandra Vidyarnava Bhattacharyya Mahodaya. Calcutta - London, Luzac & Co., 1914
Dyczkowski M.S.G.: The Stanzas on Vibration - The Spandakarika with four commentaries: Spandasamdoha, Spandavrtti, Spandavivrti, Spandapradipika. State University of New York Press, 1992
Avalon A.: The Serpent Power. Dover, Dover Pubns, 1974
Frawley D.: Tantric Yoga and the Wisdom Goddesses: Spiritual Secrets of Ayurveda. Lotus, 2000
Lysebeth A.: Tantra. Praha, Argo, 1995
Růžička R.: Akupunktura v teorii a praxi. Praha, Nadas, 1985
Vogarlik V.G., Vogarlik M.V.: Akupunktura - bodová reflexní terapie. Avicenum, 1992
Motoyama H.: The Functional Relationships Between Yoga Asanas and Acupuncture Meridians. Tokyo, Japan, I.A.R.P., 1979
Saraswati S. Swami: Yoga Nidra. Bihar School of Yoga, 2001
Wangyal, Tenzin: Tibetská jóga snu a spánku. Praha, DharmaGaia, 2002
Castaneda Carlos: Magical Passes: The Practical Wisdom of the Shamans of Ancient Mexico. HarperCollins, 1998
Brennan B. A.: Ruce Světla. Praha, Pragma, 1998
Brennan B. A.: Zjevení Světla. Praha, Pragma, 1998
Osho: Dynamická meditace
Roth G.: Mapy extáze. Praha, Radost, 1993
Sunyata Saraswati, Bodhi Avinasha: Drahokam v lotosu. Praha, Pragma, 1995
Sv. Tereza z Avily: Spisy
Sv. Terezie z Avily: Hrad v nitru. Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří, 2003
Páleš E.: Angelologie dějin I & II. Bratislava, Sophia 2004
Steiner R.: Záhada člověka. Sv. Kopeček u Olomouce, Michael, 2004
Steiner R.: O zdraví a nemoci. Olomouc, PDN, 1999
Steiner R.: Eurythmie
Heindel M.: Rosikruciánská kosmokoncepce, Praha, Dobra, 2001
Heindel M.: Occult Principles of Health and Healing. Whitefish, Kessinger Publishing, 2003

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor APE , 1. ročník, letní semestr, volitelný
    obor APE , 1. ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

27 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1) vnímání a tvoření
2) hladiny a ohniska vědomí člověka
3) spánek a smrt
4) reflexe, koncentrace, meditace
5) sebeléčba vědomým a svobodným sebevyjádřením
6) vztah mikrokosmu a makrokosmu, svoboda a zodpovědnost individua

Seminář

108 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1) vnímání a tvoření
2) hladiny a ohniska vědomí člověka
3) spánek a smrt
4) reflexe, koncentrace, meditace
5) sebeléčba vědomým a svobodným sebevyjádřením
6) vztah mikrokosmu a makrokosmu, svoboda a zodpovědnost individua