Detail předmětu

Písmo

FSI-YDPAk. rok: 2010/2011

Předmět je první ze dvou přípravných kurzů k Ateliéru - grafický design. Jde o seznámení s vývojem a klasifikací písma (latinky) a nácvik psaní nápisového písma perem a tuší.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Základní orientace v nápisovém a tiskovém písmu a v pojmech z designu vizuálních komunikací.

Prerekvizity

Základní školní znalosti ručního psaní latinky.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet je podmíněn účastí ve výuce, odevzdáním požadovaného počtu prací (výkresů) v termínu a dostatečné kvalitě a zvládnutím písemného testu. Test prověřuje celkovou orientaci a znalosti vývoje a teorie designu a technik vizuálních komunikací v probraném rozsahu.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Seznámení s vývojem znaků a písma, s klasifikací tiskového písma (latinky) a základními pojmy psaní, kaligrafie a typografie. Zvládnutí psaní a užití nápisového písma.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je doporučovaná.
Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vedoucí práce nezvolí individuálně jiný postup. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc.

Základní literatura

Dusong J.-L., Siegwartová F.: Typografie od olova k počítačům. - Praha: Svojtka a Vašut, 1997.

Doporučená literatura

Slezák M. a kol: Písmo ve výtvarné výchově. - Praha: SPN, 1989.
Muzika, F.: Krásné písmo ve vývoji latinky I, II.- Praha - Litomyšl : Paseka, 2003

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 3. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní pojmy v písmu, části písma, písmová terminologie;
Písmová osnova, základní cvičení psaní perem, kaligrafie, kurzivní písma;
Vývoj vizuální komunikace - vznik znaku a písma - 1. komunikační revoluce, Sumerské, Egyptské, Fénické a Řecké písmo;
Latinské písmo - Římská kapitála, unciála, polounciála, Karolínská minuskule;
Evropská písma doby románské a gotické, Knihtisk - 2. komunikační revoluce;
Tisková písma - dynamická antikva;
Tisková písma - přechodová antikva;
Tisková písma - statická antikva;
Tisková písma - lineární písma serifová a bezserifová;
Tisková písma - lineární antikva, kaligrafické písmo a volně psané písmo, písma zdobená;
Osobnosti písmové tvorby 19. a 20. stol. ve světě;
Čeští tvůrci písma.
Digitalizace vizuálních komunikací - 3. komunikační revoluce.

Laboratoře a ateliéry

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní pojmy v písmu, základní cvičení psaní plochým (ATO) perem;
Nácvik verzálek;
Nácvik verzálek;
Nácvik verzálek;
Nácvik číslic;
Nácvik minusek;
Nácvik minusek;
Nácvik minusek;
Slova;
Slova a texty;
Textová strana;
Textová dvoustrana.
Test.